Arla planlægger ny kampagne til at skubbe til den grønne omstilling

Over de kommende seks uger møder danskerne en reklamekampagne fra Arla. Kampagnen skal ifølge andelsselskabet, bidrage til den igangværende debat om landbrugets og dermed mejerisektorens fremtid.

- Diskussionen er i fuld gang og på alle niveauer. På det politiske, hvor den grønne treparts anbefalinger nu skal forhandles, i samtaler med kunderne, som søger samarbejder for at accelerere den grønne omstilling, og hjemme ved forbrugernes spiseborde. Og vi hilser den diskussion velkommen, for den er vigtig. Men det er derfor ligeledes vigtigt for os at fortælle, hvordan vi i Arla arbejder konkret med den nødvendige grønne omstilling, så samtalen kan foregå på et reelt og oplyst grundlag, siger viceadministrerende direktør i Arla Foods, Peter Giørtz-Carlsen.

Hos Arla anerkender man, at den grønne omstilling er en kompleks størrelse, og det kan være svært at kommunikere i øjenhøjde med forbrugeren på en måde, der er til at forstå uden at gå på kompromis med den videnskab og det datagrundlag, der ligger bag.

I kampagnen vil Arla bl.a. fortælle om en række helt konkrete initiativer, der kan medvirke til at sænke klimaaftrykket på gården. Nogle af initiativerne er udbredte på en lang række af andelshavernes gårde, mens andre er pilotprojekter hos udvalgte landmænd.

- Det er de færreste, der kan holde styr på livscyklusanalyser og ækvivalentstandarder, når snakken falder på bæredygtighed, og det er helt forståeligt. Men det må ikke betyde, at vi ikke informerer de danske forbrugere – og alle andre meningsdannere – om, hvordan vi arbejder inden for feltet. Tværtimod ser vi det som en slags forpligtelse. Både fordi vi med vores udledning har et stort ansvar, og fordi vores produkter er en essentiel del af mange danskeres hverdag, tilføjer Peter Giørtz-Carlsen.

Centralt i kampagnen er altså Arlas arbejde med den grønne omstilling, som tidligere på året blev samlet under navnet FarmAhead.

Programmet blev lanceret i Danmark før sommeren, hvor det blev meldt ud, at alle danske detail- og foodservicekunder, der køber drikkemælk fra Arla, var med, svarende til en mælkemængde på ca. 200 millioner kg. Kunderne har engageret sig i programmet, som per 1. oktober omfatter alle kategorier og brands. Det betyder, at ca. 1 milliard kg råmælk er omfattet af programmet svarende til Arlas samlede mejerisalg i Danmark.

Læs også