Køber ind for dig: DLG præsenterer nyt partnerskabskoncept

DLG åbner nu op for konceptet »DLG Partnerskab«, hvor man som andelshaver overlader indkøb af udvalgte produkter til specialister i andelsselskabet.

Under navnet »DLG Partnerskab« kan DLG nu tilbyde andelshavere at blive del af et tillidsbaseret partnerskab mellem andelsselskab og landbrug.

I det nye koncept kan landmanden trygt overlade forvaltningen af udvalgte produkter til DLG, som i stedet vil håndtere handlen ud fra en konstant overvågning af det globale marked for korn, afgrøder, og råvarer.

Og spørger man Camilla Blicher Simonsen, Vicekoncerndirektør for Salg & Kunderelation i DLG, har mange danske landmænd længe efterspurgt en sådan model for samhandel.

- DLG Partnerskab er for de kunder, der med ro i maven har tillid til, at DLG over tid kan handle bedre ind end en selv. Vi har et stærkt setup, hvor mange øjne er rettet mod, hvad der sker i verden, og som kan vurdere, hvornår det er en god idé at foretage disponeringer. Vi har sat nogle stærke systemer op, hvor vi løbende tager pulsen på vores positioner i markedet, og med det in mente er vi overbeviste om, at vi kan sikre en konkurrencedygtig pris til vores ejere og kunder – uden at vi går på kompromis med kvaliteten, siger hun.

Vicekoncerndirektøren fastslår, at partnerskabet er for de landmænd, der mener, at de kan bruge tiden bedre på bedriften frem for at skulle være up to date på de seneste ændringer på kornbørserne. Derfor ved man fra andelsselskabets side også, at DLG Partnerskab ikke vil være den rigtige løsning for alle.

- Der er mange landmænd, der synes det er interessant at følge med i markedet, og som selv ønsker at træffe beslutningen om, hvornår der skal købes ind. Men der er også landmænd, der hellere vil være i produktionen eller ønsker et større fokus på ledelse og strategi. Med DLG Partnerskab giver vi andelshavere mulighed for at lægge en del af deres arbejde over til os, så de kan fokusere på andre gøremål, tilføjer hun.

Skal være til at gennemskue

Før man kan blive del af DLG Partnerskab, er det vigtigt med en klar forventningsafstemning med sin salgskonsulent, påpeger man i andelsselskabet. Dialog og gennemsigtighed er nogle af derfor alfa og omega for, at partnerskabet kan blive en succes.

- Vi vil løbende sørge for at holde landmændene orienteret om, hvilken pris de har opnået, og det vil vi sammenligne med dagspriser og de priser, som andre andelshavere, der ikke er med i partnerskabet, har handlet til. Dialog, tillid og transparens er helt centralt for, at alle får glæde af konceptet, forklarer Camilla Blicher Simonsen.

Ifølge DLG kan man gennem koncernens kundeportal sammenholde den opnåede pris ved DLG Partnerskab med den gennemsnitlige pris for sammenlignelige produkter, og samtidig koster det ikke andelshaverne noget at være med i partnerskabet.

Brugertilpasset løsning

Andelshavere, der vil være en del af DLG Partnerskab, vælger selv, hvilke produkter af de tilgængelige varegrupper, der skal indgå i aftalen.

I første omgang vil det nye partnerskab som udgangspunkt omfatte en række råvarer og produktgrupper inden for færdigfoder og tilskudsfoder, hvor råvarerne indgår. Blandt andet er hvede, soja, byg, raps og roepiller nogle af de råvarer, der bliver inkluderet. Planen er imidlertid, at flere varegrupper kommer med over tid.

- I begyndelsen vil det primært være råvarer, der bruges i foder til kvæg, grise og fjerkræ, som vi har fokus på, men vi kigger allerede ind i at lave samme model inden for planteavl. Det kunne f.eks. være inden for gødning og planteværn, lyder det fra Camilla Blicher Simonsen.

DLG har over en længere periode haft pilotkunder tilknyttet for at teste, udvikle og forbedre konceptet.

Læs også