Endegyldigt punktum i sag om greenwashing: Danish Crown skal betale 54.000 kroner

Landets øverste domstol, Højesteret, har pålagt Danish Crown at kompensere organisationerne Dansk Vegetarisk Forening og Klimabevægelsen for sagsomkostninger i sagen om slagteriselskabets kampagne, Klimakontrolleret gris (opdateret).

Danish Crown erkendte tidligere på året over for Højesteret, at virksomheden var på gale veje i sagen om brugen af udtrykkene »Klimakontrolleret gris« og »Dansk gris er mere klimavenlig, end du tror« i en salgskampagne.

Nu er der sat et endegyldigt punktum i sagen. Højesteret har – i overensstemmelse med Danish Crowns egne erkendelser – netop fastslået, at selskabet har overtrådt markedsføringsloven med sine betegnelser. Danish Crown har samtidig fået forbud mod at anvende udsagnet »Dansk Gris er mere klimavenlig, end du tror« i en periode på fem år, og koncernen må heller ikke bruge mærkningsordningen »Klimakontrolleret«.

- Det betyder meget for os, at Danish Crown ikke får lov til at fortsætte med at anprise den enormt klimaskadelige produktion af svinekød som »klimavenlig« og dermed vildlede forbrugerne

Frederik Roland Sandby, sekretariatsleder i foreningen Klimabevægelsen i Danmark

Dermed er Danmarks første klimaretssag endeligt afgjort til fordel for de grønne organisationer Dansk Vegetarisk Forening og Klimabevægelsen, som fik fuldt medhold i sagen.

- Afgørelsen viser, at selv små NGO’er kan gøre en forskel mod store aktører. At det nytter at råbe op på klimaets vegne. Svinekød og stor-industriel svineproduktion harmonerer absolut ikke med omtanke for klimaet. Frem for at rydde skov for at fodre millioner af svin er det nødvendigt, at vi sænker kødproduktionen og genetablerer natur og skov. Vi håber, at det budskab undervejs i retssagen er nået frem til både Danish Crown og landets forbrugere, siger Rune-Christoffer Dragsdahl, der er generalsekretær i Dansk Vegetarisk Forening.

- Et vigtigt signal

I foreningen Klimabevægelsen håber man, at afgørelsen giver anledning til eftertanke hos andre virksomheder.

- Det betyder meget for os, at Danish Crown ikke får lov til at fortsætte med at anprise den enormt klimaskadelige produktion af svinekød som »klimavenlig« og dermed vildlede forbrugerne. Kreativiteten kender desværre ingen grænser, når store virksomheder vil sælge deres produkter, og det her er et vigtigt signal til andre virksomheder om, at der ikke er frit slag til at bruge klimaet som markedsføringsparameter, siger Frederik Roland Sandby, der er sekretariatsleder i foreningen Klimabevægelsen i Danmark.

Det var Dansk Vegetarisk Forening og Klimabevægelsen, der, efter at have fået delvist medhold i Vestre Landsret i foråret, ankede dommen for at få Højesterets ord for, at Danish Crown brugte ulovlig markedsføring til at sælge sit svinekød.

Ombudsmanden ville ind i sagen

Forbrugerombudsmanden anmodede kort inden Danish Crowns erkendelse i sagen om at indtræde i sagen ved Højesteret til støtte for de grønne organisationer.

Danish Crown er i forbindelse med sagen blevet pålagt at betale 54.000 kroner til Dansk Vegetarisk Forening og Klimabevægelsen.

Da sagen blev behandlet i Vestre Landsret, var Forbrugerrådet Tænk indtrådt som biintervenient på de grønne organisationers side, mens Landbrug & Fødevarer og Dansk Industri indtrådte til støtte Danish Crown i sagen.

I forbindelse med Danish Crowns erkendelse udsendte selskabet en pressemeddelelse, hvor selskabet erkendte, at de pågældende udsagn ikke overholder markedsføringslovens krav, og accepterede desuden et forbud mod at anvende udsagnene i enhver markedsføring fremadrettet.

- Vi har, siden retssagen blev anlagt, fremhævet, at det er afgørende for os og det øvrige erhvervsliv, at vi kan kommunikere vores klimatiltag med henblik på at differentiere os og gøre klimaindsatsen til en god forretning – og det mener vi fortsat. På samme tid har det lange og grundige forløb i Vestre Landsret givet anledning til både sunde refleksioner og en nyttig debat om, hvor grænserne går, når man som virksomhed skal kommunikere om bæredygtighed. Der er ingen tvivl om, at vi har lært af retssagen i Vestre Landsret, lød det fra Danish Crown.

Accepterer sagsøgernes påstand

I pressemeddelelsen fremgår det, at siden Danish Crown trak kampagnen tilbage i 2021, har det været slagterikoncernens linje, at man – uagtet domstolenes afgørelse – ville og fortsat vil undlade at anvende udtrykkene »Dansk gris er mere klimavenlig, end du tror« eller »Klimakontrolleret gris« i markedsføringen af selskabets produkter.

- En retssag ved flere instanser er krævende på mange fronter. Vi ønsker nu at se fremad og i stedet bruge kræfterne på omstillingen til en mindre klimabelastende produktion. I de bestræbelser vil vi naturligvis kommunikere om vores klimatiltag indenfor rammerne af Vestre Landsrets afgørelse samt dette bekræftende genmæle overfor sagsøgernes øvrige påstande, lyder det i pressemeddelelsen, der fortsætter:

- Det betyder, at vi også fremadrettet vil kommunikere om vores klimatiltag i Danish Crown, men naturligvis med stor opmærksomhed på at sikre, at anprisningerne i vores markedsføring afspejler de retningslinjer, der er blevet præciseret i forbindelse med retssagen.

Læs også