Dansk butikssensation: Meny er først med danske øko-kikærter

Detailkæden Meny kan som det første danske supermarked tilbyde sine kunder kikærter, der er både økologiske og danskproducerede. Kæden bryster sig ved, at det nye sortiment skåner klimaet, når kikærterne ikke skal importeres, og det gør det nemmere for kunderne at følge de nyeste kostråd.

Siden starten på ugen har kunder i supermarkedskæden Meny kunnet købe de første danskproducerede kikærter i alle kædens butikker. Kikærterne dyrkes på marker ved Kragerup Gods på Vestsjælland i samarbejde med Dagrofas specialistselskab, Grøn Fokus. De solgte kikærter er naturligvis også økologiske.

Menys kædedirektør, Richo Boss, mener, at det er et vigtigt skridt i kædens målsætning om at være danskernes go-to detailhandel, når det kommer til indkøb af fødevarer.

- Meny skal være kundernes foretrukne fødevaremarked, og det kan vi være, hvis vi er i stand til at give kunderne de bedste fødevareoplevelser. Vi ser en klar tendens til, at flere kunder handler ind til plantebaserede måltider, og her skal vi være klar med de bedste produkter, siger han i en pressemeddelelse og fortsætter:

- Desuden er det unikt, at kikærterne er dyrket under danske forhold. Normalt vil kikærter være en importvare, men nu kan vi både handle ved en lokal producent og samtidig undgå at belaste klimaet unødigt ved at fragte kikærter fra udlandet.

Mere i støbeskeen

Partnerskabet mellem Grøn Fokus og Dagrofa, der har banet vej for de nye danske øko-kikærter, har flere produkter på vej til danskerne. Der er tale om flere produkter med vegetabilsk protein, der spiller godt sammen med de nye officielle kostråd, der i højere grad bygger på plantebaserede fødevarer.

- Det her et unikt samarbejde mellem producenten og Dagrofa. Begge virksomheder har haft hånden på kogepladen hele vejen fra idé til slutprodukt, og vi har været sammen om at løse udfordringerne på vejen. Men vi har hele tiden haft en stærk tro på produktet. Det har vi fortsat, og projektet kommer til at kaste flere produkter af sig i fremtiden, lyder det afsluttende fra Stefan Skov-Jespersen, der er adm. direktør for Grøn Fokus.

Læs også