Dansk oksekødsmarked falder i aktivitet

Turisterne har igen fundet vej til de traditionelle feriedestinationer på tværs af Europa, og det skaber en naturlig efterspørgsel.

Med industriferiens indtog er det danske marked for kalve- og oksekød gået en smule ned i kadence. Omvendt er det fortsat eksportmarkederne, og især sommerdestinationerne, som går forrest rent salgsmæssigt hos Danish Crown Beef.

Sådan lyder det i Danish Crown Beefs ugentlige markedsberetning.

- Turisterne har igen fundet vej til de traditionelle feriedestinationer på tværs af Europa, og det skaber en naturlig efterspørgsel på flere af vores produkter. Især er afsætningen på de dyrere udskæringer fornuftig, mens vi generelt har fint flow i de hængende varer til Sydeuropa, siger Finn Klostermann, CEO i Danish Crown Beef.

På det hjemlige marked er det fortsat grillsortimentet, som efterspørges i detailhandlen. Aktivitetsniveauet er faldet en smule, hvilket dog er naturligt for perioden, lyder det fra Danish Crown.

- Når danskerne sætter sig i flyveren sydpå, så falder tempoet herhjemme. Det er helt forventet og opvejes i store træk af den øgede efterspørgsel på eksportsiden, lyder det fra Finn Klostermann.

Danish Crown Beef fastholder i den kommende uge den gældende notering for alle kategorier.

Slagtesituationen

Danish Crown Beef har i de foregående uger løbende udsat dyr svarende til ca. én slagtedag. Forventningen er dog, at man i den kommende uge indhenter efterslæbet og igen kommer på omgangshøjde.

Slagteriet i Aalborg kører igen på fuld kraft efter to ugers ferielukket, mens brugen af overarbejde i Holsted har været med til at nedbringe antallet af udsatte dyr. Begge slagterier kører normal drift i uge 30.

Læs også