Dæktryk indstilles fra SmartTouch-skærm

Siden slutningen af 2022 har det været muligt at få installeret dæktryksregulering på Valtra N-, T- eller Q-serietraktorerne via Unlimited Studio. Ifølge salgs- og produktspecialist fra Valtra er der mange fordele ved at anvende systemet.

Traktordæk er en stor udgift, derfor skal man naturligvis sørge for at passe godt på dem. Ifølge Valtras salgs- og produktspecialist Bent Henneberg er dæktryksregulering en kæmpe fordel, idet funktionen kan skåne de dyre dæk.

- Tidligere har man manuelt skullet indstille sit dæktryk, hvilket har resulteret i, at mange har kørt med det samme dæktryk, uanset om der køres i marken eller på vejen. Det kan give strukturskader og ikke mindst øget slitage på dækkene, der kan minimere deres levetid, siger salgs- og produktspecialist for Valtra i Danmark, Bent Henneberg.

- Det er helt nyt, at vi nu kan tilbyde vores kunder automatisk dæktryksregulering, der tilsluttes via Isobus. Det er meget nemt at arbejde med, og dæktrykket indstilles fra SmartTouch-skærmen inde i kabinen. Det gør det supernemt at skifte dæktryk afhængigt af, om du kører på vejen eller i marken, siger Valtras salgs- og produktspecialist.

- Det er en kæmpe fordel at køre med lavt dæktryk i marken. Udover at den store trædeflade giver en skånsom overkørsel af marken, så giver det lave dæktryk også en bedre udnyttelse af traktoren. Det skyldes, at den store trædeflade giver mulighed for at overføre mere trækkraft fra traktoren, og det er særligt en fordel, når der for eksempel skal køres gylle eller ved høst. På den måde kan et lavt dæktryk både øge effektiviteten, reducere brændstofforbruget og minimere jordpakningen, forklarer Bent Henneberg.

- Det er helt nyt, at vi nu kan tilbyde vores kunder automatisk dæktryksregulering, der tilsluttes via Isobus

Bent Henneberg, salgs- og produktspecialist for Valtra i Danmark

 

Kan skåne de dyre dæk

Traktordæk er en stor udgift, derfor skal man naturligvis sørge for at passe godt på dem. Her mener Bent Henneberg også, at dæktryksregulering har en kæmpe fordel, idet funktionen kan skåne de dyre dæk.

- Det er afgørende for dækkenes levetid, at man tilpasser dæktrykket til den enkelte arbejdsopgave. Hvis man kører meget i marken, skal man naturligvis have et lavt dæktryk. Men hvis man samtidig har meget kørsel på vej, kan det slide unødigt meget på dækkene, hvis trykket ikke reguleres herefter. Det samme gør sig gældende for entreprenørarbejde, som ofte forgår på hårdt underlag. Her er det også afgørende for dækkenes levetid, at dæktrykket reguleres hensigtsmæssigt, slutter Bent Henneberg.

 

Læs også