Satser stort på bæredygtighed: DLG vil være klimaneutrale i 2050

Landbrugskoncernen DLG præsenterede onsdag en bæredygtighedsplan, der indeholder konkrete klimamålsætninger, men hvor det primære fokus er på at skabe reelle bæredygtige løsninger, som kunderne kan få glæde af på den korte bane.

Der skal sættes skub i den grønne omstilling af landbruget med konkrete løsninger.

Det er budskabet fra et af Europas førende landbrugsselskaber, DLG, som onsdag præsenterede en plan for, hvordan koncernen i fremtiden vil nedbringe sit eget klimaaftryk og samtidig understøtte sine ejere og kunder på deres rejse mod en endnu mere bæredygtig landbrugs- og fødevareproduktion.

Planen dækker alle forretningsområder i koncernen. På klimaområdet er hovedmålet at reducere udledningen fra koncernens egne aktiviteter med 50 procent i 2030 og samtidig arbejde hen mod klimaneutralitet i 2050. DLG vil dog særligt fokusere på at skabe konkrete produkter og løsninger til sine kunder på både den korte og den lange bane.

- Hvis vi skal i mål med den grønne omstilling i landbruget og være klimaneutrale i 2050, så kræver det handling. Når jeg taler med mine kolleger og samarbejdspartnere i erhvervet, så efterspørger de konkrete løsninger, der kan være med til at gøre en forskel på den enkelte bedrift. Derfor har vi lavet en bæredygtighedsplan, hvor vi foruden koncernens klimamålsætninger sætter skarpt fokus på, hvordan vi kan tilbyde produkter og værktøjer, der gør det enkelt for vores kunder at træffe det klima- eller miljøbevidste valg, siger Niels Dengsø Jensen, bestyrelsesformand i DLG, og fortsætter:

- DLG er grundlagt og ejet af landmænd, og derfor er det helt essentielt for os, at vi med vores bæredygtighedsplan understøtter dem på deres rejse mod at gøre deres produktion endnu mere bæredygtig. I de kommende år vil vi som landmænd i stigende grad opleve, at der blive stillet krav og være forventninger til, hvordan vi kan bidrage til at levere på klimadagsordenen. Der ser jeg det som DLG’s opgave at være med til at gøre det muligt at indfri de krav og forventninger, vi bliver mødt med.

Vejen mod Zero

Det er ikke nyt, at DLG arbejder med bæredygtighed. Gennem flere år har koncernen stræbt efter at gøre sine egne aktiviteter mere bæredygtige og ressourceeffektive, mens der samtidig med er skabt udviklet værktøjer og produkter med bæredygtig profil. Klimadeklarering af foder, forskning i planteforædling og optimering af husdyrfoder er blandt eksemplerne.

Bæredygtighedsplanen, der har fået navnet Zero, tager udgangspunkt i DLG’s og det danske fødevareerhvervs målsætning om klimaneutralitet i 2050. Foruden at levere løsninger til kunder og ejere vil DLG arbejde målrettet for at nedbringe udledningen fra koncernens egne aktiviteter samt sikre at sojaen, der importeres til brug i husdyrfoder, er ansvarligt og afskovningsfrit produceret.

På koncernniveau er der derfor sat fire overordnede mål:

- Zero er en paraply, vi spænder ud over hele koncernen. DLG arbejder bedst, når vi er kommercielle med det, vi arbejder med. Vi kan ikke leve med, at vi har en klimaplan hængende i et hjørne, og så har vi nogle mennesker, der arbejder med det, og ikke arbejder med andet. Det skal implementeres som en del af vores forretning, og derfor har vi en holistisk tilgang til den her strategi.

- Det er ikke ud fra, at vi skal tilpasse os en politisk stemning, selvom det også er vigtigt at være bevidste om, men frem for alt vil vi gøre det til en naturlig del af koncernen, og en naturlig måde at arbejde på.

Har ikke alle svar endnu

Og den pointe er DLG’s koncernchef, Kristian Hundebøll, enig i:

- Vi har mange spændende projekter i gang på tværs af koncernen. Til foråret skal vi producere grønne proteiner af græs og lucerne, vi vil fortsat forske i planteforædling, så vi kan få mere ud af mindre, og så skal vi kigge på at flytte en del af transporten over på brændstoffer fra vedvarende energikilder. Det er vigtigt for DLG, at vi er med til at skabe rammerne om de kommende generationer, også i landbruget.

- Vi har ikke alle svar endnu, men med bæredygtighedsplanen sætter vi en klar retning, som vil gavne vores ejere, kunder og verden omkring os på både på den korte og den lange bane.

daniel@agrinews.dk
telefon +45 24 64 58 55

Læs også