Landbrugets største digitale markedsplads har stadig vokseværk

Med sin debut i det pandemiramte forår i 2020 fik den online markedsplatform Maykers hurtigt skabt et navn for sig selv. Nu, over et år senere, er ambitionerne om at blive det danske landbrugs primære digitale platform fortsat tårnhøje.

Sidste år i maj fik det danske landbrug en ny digital handelsplatform i form af Maykers. I dag faciliterer hjemmesiden over 500.000 forskellige varer fra velkendte mærker som Aco Funki, Kersia og Unitron - med stadig flere forhandlere, der kommer til. Platformen samler lokale, danske forhandlere af landbrugstilbehør på én samlet markedsplads.

Jesper Knudsen kom til Maykers i rollen som landechef for Maykers Danmark den 1. maj 2021. Siden sin ansættelse har han arbejdet tæt med det danske Maykers-team for at udvide de kommercielle partnerskaber med forhandlere, sælgere og producenter.

Ifølge landechefen har Maykers nemlig en ambition om at være Danmarks primære, digitale handelsplatform for landbrugsbranchen.

- Det er en ambition, vi arbejder for og tror fuldt ud på. At styrke udvidelsen af partnerskaberne mellem forhandlere, sælgere og producenter er en triangel, der betoner vores fortsatte arbejde, fortæller Jesper Knudsen til Effektivt Landbrug.

Og selvom det går fremad for Maykers, er landechefen ydmyg og ser fortsat platformen under udvikling, med stadig høje ambitioner for slutmålet.

Hollandsk idé, dansk praksis

Maykers har sin oprindelse i Holland, men Danmark er det første marked, platformen er tilgængelig på. Den danske succes og erfaring skal være med til at skubbe platformen ud på flere markeder i hele Europa.

Spørger man Jesper Knudsen, var valget om at få Maykers ud til danske landmænd ikke nogen tilfældighed.

- Man lavede fra Maykers’ side interview med landmænd i hele Europa i flere udvalgte lande, og sendte omkring 10.000 spørgeskemaer ud. Her faldt valget hurtigt på Danmark, da vi er et land, hvor landmænd er længere fremme digitalt end de fleste landmænd i resten af Europa, siger han og fortsætter:

- Danske landmænd er mere med på noderne, når det kommer til digitalisering og effektivisering, kan man sige. Derfor er Danmark et ideelt land, fordi vi tør prøve ting af, fordi danske landmænd tænker ofte både stort og professionelt i alt, hvad de gør.

Og netop den digitale tankegang hos danske landmænd gjorde det nemt at tiltrække folk til platformen, som flittigt bliver benyttet hver dag.

»En slags Amazon for landbruget«

En af de landbrugsvirksomheder, der var med som en af de første forhandlere, da startskuddet lød, var Lyngfeldt A/S.

Den Hadsten-baserede virksomhed sælger blandt andet New Holland-maskiner og forhandler Kramps produktsortiment.

Rune Fredenslund, der er kontaktperson hos Maykers for Lyngfeldt A/S, fortæller i en pressemeddelelse om netop de fordele det har for ham, at benytte en platform som Maykers.

- Da jeg startede i branchen, var internettet netop kommet frem, og der var der ikke mange landmænd, der benyttede sig af online shopping. Der handlede det om den fysiske handel. Sådan er det ikke længere. Nu ser vi, at det skal gå hurtigere og være lettere at tilgå, fortæller han og fortsætter:

- Konceptmæssigt er Maykers genialt. Det er som en slags Amazon for landbruget. Hvis man aktivt deltager i forretningen ved at hoppe med på vognen, så får man også en bid af kagen – og Maykers er kommet for at blive.

Han sammenligner også Maykers som et slags digitalt udstillingsvindue, der gør det nemt for potentielle kunder at se den enkelte forhandlers vare.

Vil samle hele landbruget

Med blot halvandet år på markedet er Maykers alt andet end færdige med at udvikle platformen for brugere og forhandlere. I kampen for at blive landbrugets »one-stop-shop«, er der en række funktioner, der allerede er kommet til og nogle, der arbejdes på at få klar.

Der er for eksempel kommet en produktguide, hvor man ifølge Jesper Knudsen kan indtaste sit traktor- eller mejetærskermærke i systemet, og derefter finde aktuelle reservedele og tilbud herpå. Det er ligesom at spørge sin lokale forhandler, bare online, siger Jesper Knudsen.

- En anden funktion vi har på platformen hedder »Min Gård« og fungerer intelligent som brugerens ”profilside”. Den er intelligent på den måde, så hvis du eksempelvis er griseproducent, er det ikke interessant at se alle tilbud til planteavlere og mælkeproducenter – så du modtager viden og tilbud om det, der interesserer dig, fortæller han.

Foruden at etablere aftaler med flere partnervirksomheder, er det ifølge landechefen også ambitionen, at Maykers skal styrke fællesskabet i det danske landbrug ved at facilitere et videndelingsfora med blandt andet dyrlæger, planteavlskonsulenter, forsikringsselskaber eller finansieringsmuligheder for landmænd, der søger dette digitalt.

Øjnene mod fremtiden

For Jesper Knudsen er en af Maykers’ fornemmeste opgaver, at være med til at digitalisere de iforvejen kendte forhandlere og samle dem under samme tag.

I samme forbindelse er målsætningen fortsat at få flere af de rigtige partnere på platformen og endnu flere landmænd som brugere på hjemmesiden samt at øge besøgstallet.

- Det går én retning, og når man starter fra nul, som vi gjorde sidste år, stiger vores tal stadig, og det skal det fortsætte med, siger han.

Og her er er der tale om en klokkeklar målsætning.

- Vi har nu tæt på 100 sælgere, og over de næste par år forventer vi, at vi skal op og ramme 300 sælgere på siden. Det skal der til for at dække sortimentet af, og derfor kigger vi konstant på, hvad der er aktuelt for bestemte typer landmænd, og vi sørger for at få deres behov udfyldt. Maykers er en side for alle grene i landbruget, afslutter han.

Læs også