Ung værkfører køber sig ind i sjællandsk maskincenter

I 2019 blev Maskincenter Roskilde & Ringsted samlet på samme adresse i Roskilde. Nu har Viktor Houlind overtaget det ene CVR-nummer.

- Jeg har overtaget den del af forretningen, der hedder Ringsted. Alle aktiviteter med landbrug, med servicering og reparation af landbrugsmaskiner og redskaber er i den del af forretningen, siger 26-årige Viktor Houlind, værkfører og nu indehaver af Maskincenter Ringsted og fortsætter:

- Det er meningen, at jeg overtager mere af forretningen løbende, og at der på den måde kommer til at ske et generationsskifte.

Han fortæller, at forandringen ikke kommer til at betyde det store for kunderne, men at det bliver bedre, hvis det bliver noget.

- Det er de samme erfarne folk, som kunderne er vant til at møde. Det er det samme sted. Noget kommer de måske til at mærke, for nu har Torben jo gjort det på sin måde i årtier, og det er klart, at det ikke er alting, jeg kommer til at gøre på samme måde, siger han og fortsætter:

- De ting, der fungerer, de bliver selvfølgelig bare ved med at fortsætte, som de altid har gjort.

Griber muligheder

Viktor Houlind begyndte at arbejde for Maskincenter Roskilde & Ringsted i foråret for tre år siden. Han skulle køre og lave mejetærskere, og det gjorde han i et års tid.

Da skete det, at værkføreren var stoppet. Torben Larsen ejede på det tidspunkt hele forretningen alene, og han måtte fungere som værkfører, selvom han egentlig ikke ønskede det.

Viktor Houlind blev tilbudt stillingen og takkede ja. Efter et halvt års tid som værkfører blev han spurgt, om han havde overvejet at købe en del af forretningen.

- Det tænkte jeg længe over. Næsten halvandet år. Samtidig er der rigtig mange måder at gøre det på, så det skulle også undersøges, hvordan det kunne gøres bedst muligt, siger han og fortsætter:

- Der gik tid med det, men det var faktisk ret nemt at have med at gøre. Torben har stadig Have-park og salgsafdelingen med nye og brugte maskiner. Vi bor til leje hos ham. CVR-numrene var allerede delt op.

Strategi for fremtiden

Når det gælder fremtiden for forretningen, så er det Claas, der er på ønskesedlen for Viktor Houlind.

- Vi har været Claas-forhandler i mange år førhen, og det er vi stoppet med. Så har vi været servicecenter i et år, og det er så egentlig også holdt op. Nu er vi blevet underforhandler af en anden forhandler, og vi har et rigtig godt samarbejde, siger han og fortsætter:

- Lige nu er et af vores mål, at vi gerne vil servicere igennem, eller direkte, hos Danish Agro i fremtiden.

Lige nu oplever forretningen, at der skal laves rigtig mange mejetærskere. Samtidig ønsker Viktor Houlind, at forretningen opnår traktormærke igen.

- På den korte bane er vi rigtig tilfredse med den aftale, vi har nu. Der kan vi stadig hjælpe vores kunder. Hvis vores kunder ønsker at købe nye maskiner, henviser vi til vores samarbejdspartner, siger han og fortsætter:

- På den lange bane tror jeg, at markedet for salg af landbrugsmaskiner og redskaber bliver for komplekst og for dyrt til, at dette kan varetages af en lille privat forretning som vores. Jeg tror på, at vi skal finde en eller to store forhandlere eller importører, som selv varetager salget af maskinerne, og så kan vi servicere og reparere dem.

Læs også