I Kina drikker de dansk modermælkserstatning

Kinesiske forældre har ikke tillid til de kinesiske mejeriprodukter, så de får familie og venner i udlandet til at sende hjem til Kina. Det er så stor en forretning, at der i dag findes etablerede firmaer, der tager hånd om eksporten, og især den danske mælk hitter blandt kineserne.

De fleste danske forældre kan nikke genkendende til, at når man venter sit barn, opdager man tit, at man alligevel ikke har alt, man står og mangler, inden den lille ny melder sin ankomst. 

Når kinesiske forældre venter barn, handler det om noget helt andet end jagten på at anskaffe sig en klapvogn og maling af børneværelset. De går i stedet på udkig efter, hvilke kinesiske kontakter de har i udlandet, der kan købe og sende dem modermælkserstatning til Kina.

De kinesiske forbrugere er nemlig overbeviste om, at fødevarestandarden i Europa, New Zealand og Australien er langt højere end i Kina. I Danmark er det især mejeriprodukter og i særlig grad modermælkserstatningen, som er i høj kurs i Kina. Det er den, fordi de ser Danmark som et land med både høje økologiske og etiske standarder.

Fænomenet om at have tredjepartskøbere er blevet så udbredt et fænomen, at kineserne har opfundet et udtryk for det: ”daigou”, som betyder: ”at købe på vegne af”. 

Meina Jia Sandal, der er ph.d.-studerende ved Aarhus Universitet, har valgt at undersøge de danske daigou-shoppere for at finde ud af, hvad der ligger til grund for kinesiske bestillinger fra et udland, de typisk ikke har besøgt, men også hvad der får kineserne, der er bosat i Danmark til at vælge erhvervet som daigou-shopper.

Kvalitet for pengene

Man kunne fristes til at tro, at den typiske kinesiske forbruger udelukkende er de velhavende kinesiske forældre, der har råd til at ville sine babyer det bedste. Men sådan hænger det ikke sammen. Meina Jia Sandal forklarer:

- Prisen for en dåse Arla modermælkserstatning på 800g koster i de kinesiske supermarkeder 428 RMB, hvilket svarer til omkring 400 kr. I Danmark koster en dåse på 600g ca. 80 kr. Portoen for at sende mælken til Kina varierer efter ordrens størrelse men ligger i omegnen af 90 kr. Selv om Daigou-shopperen også tager et beløb for sin service, så er det stadig billigere for de kinesiske forældre at købe modermælkserstatning i Danmark, fortæller hun i en pressemeddelse.

Til trods for at prisen kommer alle samfundsklasser til gode, så er det, ifølge Meina Jia Sandal, alligevel oftest middelklassen som benytter sig af daigou-shoppere, fordi det er dem, der har kontakter i udlandet.

Kinas mælkepulverskandale

I 2008 oplevede Kina en af sine største fødevarekriser med den kinesiske mælkepulverskandale.

Omkring 300.000 børn blev syge med blandt andet nyresten og urinvejslidelser og mindst 6 børn døde.

Selv om der blev taget affære i en sådan grad, at to mænd blev dømt til døden på grund af sagen, og mælkeproducenterne sat under administrativ supervision, så har den kinesiske mejeriindustri aldrig formået at rejse sig herefter og genetablere tilliden til sine kinesiske forbrugere.

Mistillid til Arla China

I takt med at de små enmands-daigou-firmaer vokser sig til større etablerede virksomheder, har Arla også fået øjnene op for de egenhændige og selvstændige eksportører. Ifølge Meina Jia Sandal, var import af økologisk modermælkserstatning et af Kinas hurtigst voksende markeder i 2019. 

Arlas produkter til spædbørn oplever en to-chifret vækst både med hensyn til volumen og indtægt. En betragtelig markedsandel benævner Arla for: ”Det grå marked”, hvoraf daigou-shopperne udgør en stor andel.

- De kalder det det ”grå marked”, fordi ingen kan helt sige, om det, der foregår, er lovligt eller ej. Når Daigou-shopperne i Danmark sender de købte varer til Kina, så har de betalt skat i Danmark, så her er ikke noget at komme efter. Men i de tilfælde, hvor nogle vælger at fragte produkter selv i kufferter, så begynder gråtonerne at melde sig, siger Meina Jia Sandal.

I Kina anser myndighederne daigou-shopperne, som selv fragter modermælkserstatningen i kufferten og gensælger varen i Kina, som smuglere. Myndighederne forsøgte derfor sidste år at lave en lov, der kan fælde de såkaldte smuglere, men det er som om, de ikke helt ved, hvordan de skal anvende lovgivningen på daigou-shopperne. Samtidig så står den kinesiske afdeling af Arla, Arla China, uforstående over for, hvorfor de kinesiske kunder ikke bare køber de danske produkter via dem i Kina, men her kommer tilliden ind i billedet:

-  Jeg har interviewet en ansat i Arla China, og han siger, at de kinesiske forbrugere tror, at Arla China bare har købt det danske brand, og at det dermed er et kinesisk firma, og at mejeriprodukterne dermed også er produceret i Kina og ikke i Danmark, forklarer Meina Jia Sandal.

Arla China har forsøgt at overbevise de kinesiske kunder om, at mælken kommer fra Danmark. Det har de gjort ved at sætte QR-koder på alle deres mejeriprodukter, hvor det tydeligt fremgår, at denne vare er produceret i Danmark, hvornår den er produceret i Danmark, pakket og hvornår den er sendt fra Danmark til Kina. Men de kinesiske kunder har ikke tillid til dem, der sætter QR-koden på. For dem er det ikke andet end et klistermærke, så de foretrækker fortsat at købe varerne direkte fra de danske supermarkeder.

Om Meina Jia Sandal

Meina Jia Sandal er ansat på Aarhus Universitet ved Institut for Kultur og Samfund - Afdeling for Globale Studier. Hun på tredje år af sit ph.d.-stipendiat, hvor hun arbejder med ph.d.-projektet: ”Daigou: Market, Trust and Gender in Contemporary China.”

Projektet er en del af et større forskningsprojekt ”Moral Economies of Food in Contemporary China,” som udover Meina Jia Sandal også har deltagelse af lektor Anders Sybrandt Hansen fra Aarhus Universitet og lektor Mikkel Bunkenborg samt ph.d. stipendiat Ingrid Fihl fra Københavns Universitet. Nu venter der en barselsorlov, men herefter forventer hun at være færdig omkring maj 2022.

Meina Jia Sandal kom til Danmark i 2016, hvor hun tog sin kandidat i Culture, Communication and Globalization fra Aalborg Universitet. Her fokuserede hun på daigou-shoppernes kommunikationsmetoder til de kinesiske forbrugere.

Læs også