Jais Valeur spiller højt spil med Den Grønne Slagter

MÅSKE ER DET nødvendigt. Måske er det hasard. Det er med sikkerhed upopulært i nogle leverandør- og ejerkredse. Måske er der ikke anden vej at gå. Måske er det en blindgyde. Det vides ikke. Men Danish Crown og slagteriselskabets topchef Jais Valeur storsatser nu med selskabets mærke Den Grønne Slagter, som sender otte nye plantebaserede måltidsprodukter i kølediskene landet over.

ET STED MELLEM 6 og 12 milliarder kroner i omsætning inden for fem år, lyder målsætningen fra slagteribossen. Altså alene på plantekosten fra et af verdens største slagterier. Hvor det efterlader svine- og kreaturleverandører, må fremtiden vise. Men er de overhovedet enige i, at 10-20 procent af Danish Crowns omsætning skal komme fra plantekost. For er det ikke vedtægtsbestemt, at Danish Crown er et svine- og kreaturslagteri ejet af landmænd med køer og grise?

DER ER NÆPPE tvivl om, at der i Jais Valeurs satsning ligger kimen til uro. Ikke mindst hvis ambitionerne ikke står mål med realiteterne på markedspladsen. Og her må man naturligvis forvente, at Danish Crown har gjort sit hjemmearbejde.

EN KÆMPE KNAST i den fremtidige afsætning af plantebaseret kost, som er påklistret Danish Crowns logo og Den Grønne Slagter-etikette, er imidlertid, at betydelige dele af de kunder, som køber plantekost, ikke vil røre slagteriprodukter med en ildtang. Hvordan stiller disse kunder sig til plantekost fra et slagteri, som i deres optik har blod på hænderne? Selskabet er samtidig under anklage i Danmarks første klimaretssag.

DET BLIVER NÆPPE de hardcore vegetarer eller veganere, der kommer til at købe plantebaserede måltider fra Den Grønne Slagter og Danish Crown. Og det er ikke urealistisk, at man vil kunne havne i en følelsesladet debat, hvor Danish Crown bliver beskyldt for at tale og handle med to tunger.

HELE FUNDAMENTET FOR den 60 milliarder kroner store forretning Danish Crown er således det, som hos flere og flere forbrugere opleves som blodrøde slagtelinjer. Og hvad der skulle få disse slagterikritiske, plantevenlige forbrugerøjne til at tilvælge netop Danish Crown, må man have gjort sig nogle tanker om i Randers. Men det bliver hos en række forbrugere stejlt op ad bakke at få Den Grønne Slagter gjort spiselig, tør vi godt forudse.

BETYDER DET SÅ, at plantevejen er lukket for Danish Crown? Forhåbentlig ikke. For det er et vækstområde af de helt usædvanligt store, der her ses ind i. Båret af ønsket om en global, grøn omstilling. Og den forretning kan en fødevareproducent i Danish Crowns størrelse ikke se bort fra.

DET VED JAIS Valeur alt om. Men at få flertallet af både ejere og forbrugere med på slagteriets nye satsning er der nok mange, som gerne vil se, før de rigtigt tror på projektet. Måske en af de spændte ligefrem er Jais Valeur selv. Vi tør godt garantere, at hans arbejdsgivere holder vejret på staldgangene.  

Læs også