Kampagne skal gøre madklassikere mere klimavenlige

Supermarkedskæde vil gøre det nemt at prøve noget nyt og samtidig gøre noget for klimaet.

Hvad har du sat på bordet den seneste uge? Hvis svaret er pizza, bøf eller mexicanske madpandekager, er du langt fra alene. Skarpt forfulgt af burger, lasagne og pasta med kødsauce udgør de tre retter nemlig toppen af danskernes foretrukne aftensmåltider.

- I Netto kender vi om nogen noget til hverdagen og ved, hvad den kræver af måltider på bordet. Det skal være nemt i en travl hverdag, og det må gerne ligne noget, vi kender i forvejen. Samtidig ønsker mange danskere at gøre noget for klimaet, men det kan være noget nær umuligt at finde hoved og hale i, hvad der faktisk skal til for at handle for klimaet. Ikke mindst når det samtidig skal gå lidt stærkt.

Sådan lyder det fra Braw Bakir, øverste chef for Netto Danmark, der sammen med en række influencere vil gøre det nemmere for danskerne at ændre madvaner en bid ad gangen.

Kampagnen bygger på viden og indsigter fra Madkulturen, der bl.a. viser, at danskerne gerne vil spise mere klimavenligt, men at mange har svært ved at handle på det.

Derfor vil Netto i løbet af foråret bede danskerne udpege fem nye hverdagsklassikere, som alle bliver til ud fra en række skrappe kriterier, der matcher en typisk families hverdag. Retterne udvikles løbende af forskellige influencers ud fra tre dogmer:

Tid: Først og fremmest må retten højst tage 30 minutter at tilberede.

Økonomi: Retten må højst koste 150 kroner for fire personer.

Enkelthed: Retterne skal være lette og ligetil at tilberede, uden for mange typer af eller specielle ingredienser, komplicerede teknikker eller behov for et væld af særlige maskiner og køkkenredskaber.

Selvom hele indsatsen er for klimaets skyld, kommer kunderne til at kigge langt efter løftede pegefingre, CO2-beregninger og synligt fokus på klima.

- Som Danmarks største dagligvarekæde har vi et ansvar for at gøre det nemmere for danskerne at handle mere ansvarligt i deres hverdag. Samtidig ønsker vi at skåne kunderne for den dårlige klima-samvittighed og i stedet fokusere på maden – som er både sjovere og lettere at forholde sig til, siger Braw Bakir.

Derfor bliver der i kampagnen sparet på ord som »klimavenlig« og »plantebaseret«. I stedet bliver fokus på smag, enkelthed og genkendelighed i en travl hverdag.

Læs også