I tredje kvartal af 2024 er salget af økologi steget med 13,6 procent sammenlignet med samme periode sidste år. På trods af stigningen er der fortsat lang vej til regeringens mål om at fordoble økologien.
Efter nogle år med stagnation i salget af økologiske fødevarer, har økologi nu for alvor ramt vækstsporet igen. I tredje kvartal er salget af økologi steget med 13,6 procent målt i værdi, viser nye tal fra analysevirksomheden Kauza.
Ifølge tallene er salget af økologi i årets første tre kvartaler steget med otte procent sammenlignet med sidste år.
- Vi så i første halvår at 2024, hvordan økologien stille og roligt kom tilbage på sporet, og nu ser vi det her store hop. Vi hæfter os ved, at økologien stiger mere end det samlede salg i dagligvarehandlen. Det fortæller os, at stigningen er et udtryk for mere appetit på økologi end på et generelt øget forbrug. Det er virkelig glædeligt for os, der arbejder med at sikre økologisk vækst, at forbrugerne nu køber økologi i større mængder, siger markedschef i Økologisk Landsforening Carsten Ahrenfeldt i en pressemeddelelse.
Fødevareminister: Et mere markedsdrevet europæisk landbrug er til danske landmænds fordel
Der er dog fortsat lang vej til opfyldelse af regeringens målsætning om at fordoble økologien. I tredje kvartal af 2024 er den økologiske markedsandel på 13,3 procent, og de seneste tal fra Danmarks Statistik har vist, at det økologiske areal er faldet en smule.