Archer-Daniels-Midland Co (ADM) meddeler tirsdag en stigning på 36 procent i fortjeneste i fjerde kvartal. Stigningen skyldes, at den amerikanske kornhandler har vækstet i sine landbrugstjenester og ernæringsvirksomheder
På trods af massive skift i efterspørgsel på mad og brændstof, da folk undgik unødvendige rejser og spiste flere måltider derhjemme grundet den Covid-19-pandemien, er ADM og rivalerne Bunge, Cargill og Louis Dreyfus, kendt som ABCD-kvartetten af kornhandelsgiganter, kommet uventet godt ud af pandemien.
- Rundt om i verden demonstrerede ADM-kolleger deres opfindsomhed, kreativitet og engagement ved at holde vores arbejdsmiljø sikkert fra COVID-19, vedligeholde vores drift og betjene vores kunder. Holdet leverede vores strategiske mål, opretholdt en solid balance, styrede en lang række risici fremragende og viste styrken i vores diversificerede og globale værdikæde, siger administrerende direktør i ADM, Juan Luciano i en pressemeddelelse og fortsætter:
- Med fortsat stærk global efterspørgsel efter korn og oliefrø såvel som mel og olier, er vi sikre på endnu en fremragende præstation fra Ag Services & Oilseeds i 2021.
Nettoresultatet i ADM steg til 687 millioner dollars (4,2 milliarder kroner) eller 1,22 dollar (7,47 kroner) pr. aktie i de tre måneder, der sluttede den 31. december. Det er en betydelig stigning fra 504 millioner dollars (3.09 milliarder kroner), eller 90 cent (5,51) pr. aktie det foregående regnskabsår.
Stor råvarehandelsvirksomhed skyder penge i firma, der laver kød ud af luft