Norsk Arla-rival leverer rekordregnskab: Vi klarer os godt, men andre gør det endnu bedre

Den norske mejerikoncern Tine leverede et historisk overskud i 2020, men er fortsat varsomme over for kommende udfordrende år.

1,45 milliarder danske kroner.

Så stort var overskuddet (EBIT) for den norske mejerivirksomhed Tine i 2020. Det er mere end en fordobling fra 2019, hvor overskuddet lød på 583 millioner danske kroner. Det udløser en ekstra betaling på 76 øre for hver liter - fra 43 øre i 2019. Det fremgår af virksomhedens årsregnskab tirsdag.

- Aldrig før har vi leveret så gode tal, og timingen kunne næppe have været bedre. 1.083 millioner norske kroner (784 millioner danske kroner, red.) går nu direkte tilbage til mælkeproducenter over hele landet, der har store investeringsbehov på deres gårde for blandt andet at fortsætte med at opfylde kravene til dyrevelfærd og bæredygtighed, lyder det fra Gunnar Hovland, der er koncernchef i Tine.

Investeringer og samarbejde skabte resultater

Og spørger man koncernchefen, er overskuddet et resultat af strategiske investeringer og et stærkt samarbejde mellem medarbejderne og landmændene i koncernen.

- Vi har foretaget store investeringer i blandt andet Dovre, Storsteinnes og Elnesvågen - som hver især har store positive følgevirkninger på dets lokalsamfund. Vi har vundet omdømmepriserne Ipsos og RepTrak, og for et par uger siden blev vi tildelt Ministeriet for sundheds- og plejetjenesters pris for "Sundere produkter" for vores arbejde med at reducere mættet fedt i mælk. Med andre ord er der meget at nyde, tilføjer han.

- Vi har også leveret vores sociale mission i år, hvor en flagermus på den anden side af kloden skal vende verden på hovedet. Ejere og ansatte i Tine er fortjent betragtet som samfundskritiske funktioner, når krisen opstår, og på trods af krævende tider er køleskabene i butikkerne over hele landet fyldt op gennem oplagring, norske helligdage og hjemmekontortid, fastslår han.

Bagsiden af mønten

Ifølge Gunnar Hovland havde mejeriselskabet en ”god vækst” i segmenterne ost, smør, crème fraîche og fløde, mens de mistede markedsandele inden for blandt andet yoghurt og mælk. 

- Kort sagt: Vi klarer os godt, men andre gør det endnu bedre. Bagsiden af mønten er, at tendensen fra 2019 fortsætter. Konkurrencen bliver hårdere, importen stiger stadig, store eksportmængder er væk, og den grænseoverskridende handel vil stadig være der, når mobiliteten igen øges, påpeger koncernchefen, hvortil han tilføjer:

- Summen er således en række glæder og nogle kendte bekymringer. Men vi har leveret, forbedret og lært på en utrolig god måde igennem sidste år, hvorfor jeg ser resultatet i 2020 som et godt fundament for fremtiden. 

- Vi er simpelthen bedre rustet til at imødekomme vores udfordringer nu end for et år siden. Ejerne kan investere mere i deres eget brug for sig selv og fremtidige generationer, og vi vil gøre det samme; investere i effektivitet og vækst på langt sigt i Tine-landmandens egen virksomhed, afslutter han.

Læs også