Medie: 1.334 ukendte bakterier i spildevand fra storbyer

En ny metode forbedrer muligheden for at overvåge spildevand for resistente bakterier og potentielle epidemier, skriver DR.

Forskere ledet af DTU Fødevareinstituttet har opdaget 1.334 hidtil ukendte bakterier ved at analysere spildevand, skriver DR.

I løbet af tre år har de undersøgt prøver fra syv spildevandsanlæg i fem europæiske storbyer: Bologna, Budapest, København, Rom og Rotterdam.

- Vi har fundet ud af, at der er enormt mange nye arter, som vi slet ikke har kendt til, der lever i det her system, fortæller adjunkt Patrick Munk fra DTU Fødevareinstituttet til mediet.

Forskerne har udviklet en ny metode til at sortere DNA fra den biologiske arvemasse, som findes i spildevandet, hvor menneskers afføring blandes med rester fra dyr og andre organismer. Metoden gør det muligt at bestemme, om bakterier eller vira stammer fra mennesker, dyr, industri eller andre miljøkilder.

Overvågning

Denne teknik tillader samtidig overvågning af flere faktorer, herunder udviklingen af bakteriers resistens over for antibiotika som penicillin. Dette er særligt relevant i lyset af et EU-direktiv, der kræver, at alle større europæiske byer skal begynde at overvåge antibiotikaresistens i spildevand.

Derudover har forskerne opdaget markante forskelle i, hvordan bakterier formerer sig i de forskellige europæiske byer.

I spildevandsrørene til Renseanlæg Avedøre fandt forskerne også kolerabakterier. De har dog ikke fundet de bakteriestammer, der forårsager sygdommen kolera.

Teorien er, at en person fra et område i verden med hyppige kolerainfektioner har udskilt bakterierne i lokalområdets spildevand. Bakterierne har slået sig ned i rørene og formeret sig, men ikke spredt sig til det omgivende miljø.