Klimagevinst: Rema 1000 og Schulstad sløjfer hver anden levering med lastbil

Et unikt samarbejde mellem Rema 1000 og kædens leverandør af brød, Schulstad, betyder, at antallet af leveringer af brød til Rema-butikkerne er halveret på kun et år. Det svarer til en reduktion på over to millioner kørte kilometer om året.

Når kunderne i den lokale Rema 1000 lægger brød i kurven, er det brød, der er blevet transporteret til butikken med ekstra omtanke for at reducere belastningen af lastbiler på vejene.

I 2018 indledte Rema 1000’s distributionsselskab Reitan Distribution og Schulstad Logistik nemlig et toårigt projekt, der skulle udforske fordelene ved, at Schulstad Logistik skulle varetage alt distribution af friskt brød fra Kohberg, Pågen og Schulstad til samtlige af discountkædens butikker i Danmark.

Logistiksamarbejdet mellem Reitan Distribution og tre af de store spillere på brødmarkedet kom i stand ud fra et ønske om at reducere antallet af kørte kilometer på vejene og leveringer til butikkerne, fortæller Ole Thomsen, logistikdirektør i Reitan Distribution i en pressemeddelelse.

- Schulstad har et veletableret setup med et fintmasket rutenet, da de i forvejen distribuerer brød til mange andre kunder. Hvis vi selv skulle stå for distributionen, ville det resultere i flere kørte kilometer og dermed større CO2-udledning. Derudover har vi et rigtigt godt samarbejde med Schulstad omkring støjsvag varelevering, blandt andet ved anvendelse af hybridlastbiler, siger han om baggrunden for det nye partnerskab med Schulstad Logistik.

Partnerskabet har vist sig at give enorm reduktion i antallet af kørte kilometer og leveringer til Rema 1000’s 357 butikker. Siden 2019 er antallet af leveringer til discountkædens danske butikker blevet reduceret til det halve - fra 260.000 årlige leveringer til 130.000 leveringer, hvilket svarer til 2,3 millioner færre kørte kilometer om året på landevejene – og en reduktion af CO2-udslippet på 2.000 ton årligt.

Ny gavnlig aftale

De gode resultater har ført til ny aftale. Ifølge Claus Loft hos Schulstad Logistik kan den få den betydning for kunder, der bor tæt på en dagligvarebutik, at der vil være betydelig mindre larm.

- Den nye aftale med en varighed på fem år giver os mulighed for at investere yderligere i støjsvagt og miljørigtigt materiel samt at udvikle vores systemer, så leveringsevnen forbedres, siger Claus Loft.

Med inspiration fra partnerskabet med leverandørerne af brød undersøger Reitan Distribution nu muligheden for at kopiere løsningen til andre leverandører.

Logistikdirektør i Reitan Distribution, Ole Thomsen, oplyser, at lignende modeller for eksempel allerede er indført ved afhentninger hos Gram Slot og Harboe Bryggerierne.

- Som vejtransport er i dag, vil det altid udlede CO2, men vi kan gøre, hvad vi kan, for at optimere leveringerne ved at reducere antallet af kørte kilometer på de danske veje. Og når forskellige og konkurrerende parter går sammen i partnerskaber for at fremme mere bæredygtige løsninger, så kan vi sammen udvikle løsninger, som ingen havde kunnet alene, siger Ole Thomsen.

Læs også