Bæredygtig juleglæde: Forbrugerne vægter Fairtrade lige så højt som økologi

Hos Fairtrade Mærket i Danmark mærker man allerede juleglæden fra tidlig december. Noget tyder nemlig på, at bløde værdier har fået langt større betydning i dansk dagligvarehandel.

Økologi har længe været noget af det, der har vægtet højest, når danskerne skal lægge varer i kurven. Men de sidste 2 år har også Fairtrade Mærket taget et markant hop på prioritetsskalaen. I det Covid-19-ramte år 2020, mener næsten halvdelen af danskerne, at Fairtrade-mærket er vigtigt eller meget vigtigt, når de handler ind. 

Det viser en ny undersøgelse.

Denne udvikling vækker stort tilfredshed hos direktøren i Fairtrade Danmark, Camilla Erika Lerberg. Hun mener, at det har stor betydning for producenterne af Fairtrade-produkterne.

- Det er fantastisk at se, hvordan danskerne har taget Fairtrade-mærket til sig. I de seneste år har vi set en stigning i andelen, der tillægger Fairtrade værdi, og vi er meget glade for, at vi er nået så langt. Det gør virkelig en forskel for producenterne, når vi handler med hjertet og tænker på dem, som har produceret vores varer, fortæller hun i en pressemeddelelse.

I undersøgelsen fremgår det, at 48 procent finder Fairtrade vigtigt eller meget vigtigt samtidig med at 49 procent finder økologi-mærket vigtigt eller meget vigtigt. Dermed haler Fairtrade-mærket for første gang ind på det røde Ø-symbol på varedeklarationerne. Tallene stammer fra en undersøgelse foretaget af AIM Creative, der i år i uge 34 og 35 i år har spurgt 1.080 danskere over 18 år hvilke mærkninger, de tillægger værdi, når de foretager deres dagligvarehandel.

Fairtrade i julen kan gøre forskellen

Vi danskere elsker chokolade om julen - uanset om den skal bruges til konfekt, varm kakao eller spises, som den er, gør det en stor forskel at vælge Fairtrade-mærket chokolade ifølge Camilla Erika Lerberg.

- Op til jul køber danskerne rigtig meget chokolade, og her håber vi inderligt, at danskerne også vil tænke på dem, der producerer chokoladen. Kakaoindustrien er præget af fattigdom, dårlige arbejdsforhold, udbredt børnearbejde og en ekstra stor sårbarhed over for klimaforandringer, men når man vælger at købe chokolade, der er Fairtrade-certificeret, gør det en stor forskel for den bonde, der leverer kakaoen til chokoladen, forklarer hun.

Fairtrade-mærket kendes på det runde logo i sort, grøn og blå. Varer med mærket betyder blandt andet, at producenter af landbrugsvarer og håndværksprodukter i mindre udviklede lande sikres bedre rettigheder som fx højere løn og løn under sygdom eller graviditet.

Læs også