Sort udsigt: Amerikanske kaffebarer vender først tilbage til salget før pandemien i 2023

Amerikansk-brandede kaffebarer vender kun tilbage til præ-pandemisalgsniveauet næste år, efter at Covid-19-pandemien ødelagde næsten en fjerdedel af deres omsætning sidste år, ifølge forsknings- og konsulentfirmaet Allegra World Coffee Portal.

Firmaet estimerer salget på amerikansk-brandede kaffebarer, der inkluderer velkendte navne som Starbucks, JDE Peet og Dunkin 'Brands, faldt 24 procent sidste år til 36 milliarder dollars (220,39 milliarder kroner), og er projiceret til kun at vokse til 40 milliarder dollars (244,88 milliarder kroner) I år, hvilket stadig er under niveauet for 2019.

Ifølge konsulentfirmaet, lukkede 208 ud af i alt 37.189 brandede kaffebarer deres butik permanent i 2020, svarende til 0,6 procent af markedet.

- Det amerikanske kaffebarmarked udholder det værste handelsmiljø i mands minde. Men med en skiftende politisk situation, massevaccinationer og operatører, der hurtigt tilpasser sig nye handelsformater, er der lys ved enden af tunnelen, sagde Allegra Groups administrerende direktør Jeffrey Young til Reuters og tilføjer:

- Vi forventer, at handel begynder at stabilisere sig fra sommeren 2021, men det vil tage et antal år for operatører at tilpasse sig fuldt ud til den ”nye normal”.

Restauranter, barer, værtshuse, caféer og andre serveringssteder i Danmark holder fortsat midlertidigt lukke for servering af mad, drikkevarer eller tobak til indtagelse på salgsstedet gældende indtil 17. januar. Virksomhederne har dog mulighed for at holde åbent for take-away.

Læs også