Kaffetørsten vokser: Cirkel Kaffe klar med største udvidelse i 65 år

I forbindelse med en forbrugerundersøgelse lavet på vegne af Coops, tegner et billede sig af, at antallet af kaffe-elskende forbrugere er steget. Det får Coops eget kaffemærke, Cirkel Kaffe, til at sætte gang i mærkets største udvidelse i nyere tid.

At danskerne er et kaffedrikkende folkefærd, kommer ikke bag på nogen – danskerne mindst af alle. Men i løbet af de seneste 10 år er der sket en dramatisk ændring af danskernes kaffevaner.

Tanken om standardkaffe er for længst forældet, og kravene er blevet langt mere differentierede. 

En undersøgelse gennemført af IPSOS på vegne af Coop viser, at 41 procent af forbrugerne i Danmark betegner sig selv som meget interesseret i kaffe. Den del af de udspurgte, der udgør gruppen ”Passioneret omkring kaffe” er vokset fra 3 procent i 2010 til 21 procent i 2019.

Derfor lancerer Danmarks ældste mærkevarekaffe, Cirkel Kaffe, sin hidtil mest omfattende udvidelse af sortimentet. Det sker med en helt ny serie af specialkaffe fra Afrika og Latinamerika.  Den hedder Cirkel Grand Cru og byder på kaffe i høj kvalitet med mange detaljer og nuancer i smagen. Man kan opleve topkaffe fra fire lande med meget forskellige kopprofiler samt en espresso. Alle fem varianter er certificeret Rainforest eller Fair Trade, mens to af dem er økologiske.

- Det er kaffe, der sætter en helt ny standard for kaffe solgt i supermarkeder. Baseret på de bedste bønner fra Tanzania, Brasilien, Kenya og Guatemala og ristet på vores eget state of the art risteri i Kenya er der noget til selv de mest krævende kaffekunder siger kaffeambassadør for Coop, Søren Sylvest i en pressemeddelelse. Søren Sylvest har de seneste to år har været kaffeambassadør for og international salgsdirektør for Coops eget kafferisteri i Kenya, African Coffee Roasters 
Han var med til at starte den kafferevolution, der er sket i Danmark, da han sammen med Claus Meyer skabte Estate Coffe for cirka 20 år siden.

Ifølge kaffeeksperten er undersøgelsens resultater et tegn på at nutidens kaffedrikkere har fået mere raffineret smag.

- Jeg tror kun, at interessen vil vokse de kommende år. Vi ser en ny generation vokse op med større interesse for bedre kaffeoplevelser, udbuddet af god kaffe vokser og det er blevet langt mere tilgængeligt, både på cafeer, kaffebarer og nu også i supermarkederne. Det er cheap luxury, som de fleste kan forkæle sig selv med, siger Søren Sylvest.

Den nye serie kommer som toppen i Cirkel Kaffe, hvor den almindelige Blå, Grøn og Guld Cirkel kaffe er fundamentet. Sidste år kom Cirkel Sølv serie af bedre kaffe forarbejdet af Coops egne medarbejdere på African Coffee Roasters.

Læs også