Lagt på is: 2020 flaskede sig ikke for champagnesalg

Det var ikke det bedste år for champagne, da salget faldt grundet, at pandemien tvang drikkestederne til at lukke, og festlige begivenheder blev sat på is. Dog bød årets udgang på lidt større optimisme, så tilbagegangen blev mindre stejl end oprindeligt forventet.

Champagneproducenternes gruppe Le Comité Interprofessionnel du Vin de Champagne (CIVC) meldte ud tirsdag, at salget af de oftest eftertragtede bobler faldt 18 procent i volumen i 2020, hvilket betyde et fald på 1 milliard Euro (7,44 milliarder kroner). Producentgruppen forventer også, at pandemien fortsat vil afveje efterspørgslen i første halvdel af 2021.

- Det er lidt bedre, end vi havde forventet, siger CIVC’s medformand Maxime Toubart til Reuters og fortsætter:
- Rundt om i verden, selvom vi ikke har lov til at feste, var der stadig visse begivenheder at fejre, og champagne er et symbol på fest.

Salget af den franske mousserende vin har lidt hårdt under, at mange lande har lukket restauranter og barer, og forbød store festlige begivenheder i et forsøg på at bremse spredningen af Covid-19.

Frankrig og de vigtigste eksportmarkeder i Storbritannien og USA oplevede et fald på 20 procent i salg af champagnevolumen i 2020, mens Japan, et andet stort marked, registrerede et stejlere fald på 28 procent, lyder CIVC.

Sporadisk godt nyt

Det samlede salg af champagne faldt til 245 millioner flasker i 2020 fra næsten 300 millioner i 2019.

Efter indledende lockdowns havde CIVC forventet, at det årlige salg ville falde med omkring en tredjedel og værdisalget med 1,7 milliarder euro (12,65 milliarder kroner).

Australien var imidlertid et lyspunkt for champagneproducenterne. Her steg eksportmængderne faktisk med 14 procent.

Efterårsferieperioden oplevede en vis stigning i efterspørgslen, sagde CIVC.

I betragtning af de bedre volumener end tidligere forventet, siger CIVC, at producenterne har aftalt at frigive 400 kg pr. hektar druer fra deres reserver for at supplere de 8.000 kg pr. hektar, der blev høstet sidste år.

Britiske supermarkeder har også rapporteret om en hurtig efterspørgsel efter champagne og andre festlige specialiteter, mens salget af champagne i Frankrig steg kraftigt ifølge markedsanalytikeren Nielsen.

Starten på dette år vil sandsynligvis forblive hård med restauranter og barer, der stadig er lukket, og begivenheder, der er i venteposition på grund af pandemien.

Der er imidlertid udsigter til et comeback senere på året, hvis lande begynder at lempe restriktionerne, konkluderer CIVC.

Læs også