4 ud af 10 vil betale ekstra for bæredygtighed

Danskerne vil have mere bæredygtighed på menukortet på landets restauranter og caféer, og flere er villige til at betale ekstra for at nå dertil, viser en ny undersøgelse fra Arla Pro.

En ny undersøgelse fra Arla Pro – som leverer mejeriprodukter til storkøkkener over hele landet –  viser, at 8 ud af 10 forventer, at danske restauranter gør en indsats for at levere bæredygtig mad. For 4 ud af 10 danskere betyder det endda, at de er villige til at betale ekstra.

- Danske forbrugere stiller højere og højere krav til, hvad de spiser. Særligt bæredygtighed har fået en stor rolle i vores forventninger, når vi spiser ude. Det tror jeg ikke, at den aktuelle krise ændrer på, selvom folk har færre penge mellem hænderne. Det er en oplagt mulighed for de danske restauranter at udnytte den interesse, forbrugerne viser, til at skabe en mere bæredygtig fødevarebranche, siger Jesper Vanghøj, der er marketingansvarlig hos Arla Pro.

Danske forbrugere stiller højere og højere krav til, hvad de spiser. Særligt bæredygtighed har fået en stor rolle i vores forventninger, når vi spiser ude. Det tror jeg ikke, at den aktuelle krise ændrer på, selvom folk har færre penge mellem hænderne.

Jesper Vanghøj, marketingansvarlig, Arla Pro

Faktisk fornemmer han, at kødprisernes himmelflugt presser kantiner og restauranter til at lave mere grønne og klimavenlige retter. På den måde imødekommer de endnu hurtigere forbrugernes forventninger, mens de sparer penge. Det kan faktisk vise sig at være en fordel for restauranterne at indtænke bæredygtige initiativer i deres processer. Undersøgelsen fra Arla Pro viser nemlig, at danskerne er selektive i deres udvælgelse af restauranter, og at der er særlige parametre, som restauranterne vælges til eller fra på.

Kan gå glip af hver tredje kunde

6 ud af 10 danskere svarer i undersøgelsen, at det har betydning for deres valg af restaurant, at stedet bruger lokale råvarer, og at de prioriterer at mindske madspild, mens halvdelen af de adspurgte svarer, at det betyder noget, at restauranten bruger økologiske råvarer.

Derudover viser undersøgelsen, at restauranter og caféer faktisk kan gå glip af hver tredje kunde, hvis de ikke har vegetarretter på menuen.

- Det er helt tydeligt, at danskerne er interesserede i at kende til de tiltag, restauranterne implementer i køkkenerne. Derfor er det en god idé at involvere gæsterne i processen og at dokumentere alle de gode initiativer, de har gang i, siger Jesper Vanghøj.

Befolkningsanalysen baserer sig på cirka 2.000 webinterviews af 18-65-årige danskere indsamlet via Epinion.

 

Læs også