Skoleelever skal vurdere fødevarer

Nyt undervisningsmateriale fra Fødevarestyrelsen, Madkulturen og Gyldendal skal lære eleverne i folkeskolen om, hvordan vores mad påvirker sundhed og klima.

- Hvorfor udledes der så meget CO2 på oksekødets vej fra mark til køledisk, og hvor kan man sætte ind for at mindske klimabelastningen i fremtidens produktion af kød, mælk og grøntsager?

- Det er nogle af de spørgsmål, de store elever i folkeskolen skal blive klogere på, når de dykker ned i undervisningsmaterialet, som Fødevarestyrelsen sammen med Madkulturen og Gyldendal lancerer til det kommende skoleår. Materialet, som sætter fokus på De officielle Kostråd, klima og madkultur, er udviklet med hjælp fra Naturfagskonsulenten og rettet mod elever i 8. klasse.

- Vi vil gerne give de unge en større forståelse for, hvordan deres madvaner og fødevareproduktionen påvirker klima og sundhed, så de selv kan påvirke fremtiden. Den forståelse håber vi, at materialet kan være med til at fremme, begrunder Anne Pøhl Enevoldsen, enhedschef i Fødevarestyrelsen.

Undervisningsmaterialet er et fællesfagligt forløb til geografi, biologi og fysik/kemi og byder blandt andet på animationer og små film, undersøgelser i laboratoriet, cases, modelleringsøvelser og quiz i et forløb over 18 lektioner.

Materialet er gratis og findes på naturfagsprøven.gyldendal.dk.

Læs også