Den amerikanske drøm spirer: Dansk fødevareproducent satser på det amerikanske marked

Naturli Foods erobrer nu det amerikanske marked med plantebaserede fødevarer. Det sker via en samarbejdsaftale med kødgrossisten LaFrieda i New Jersey, som leverer et komplet sortiment af kød i høj kvalitet til 600 supermarkeder og tusindvis af restauranter.

Når vi senere i denne uge rammer den 12. december, vil det være tre år siden, at Naturli Foods lancerede verdens første plantebaserede fars, som var den første af sin slags på verdensplan. 

Målet var på tre år at tage tre procent af markedet for hakket oksekød i Danmark. Efter blot et år på markedet var markedsandelen fem procent, 19 eksportmarkeder er kommet til og nu er det næste skridt det kødglade USA. 

- Vi står overfor et historisk gennembrud på det amerikanske marked via en samarbejdsaftale med den kendte og anerkendt kødgrossist, LaFrieda. Virksomheden forsyner flere tusinde restauranter og hoteller i New York-området med kød- og fjerkræprodukter i bedste kvalitet.

Virksomheden leverer desuden til 600 supermarkeder, bl.a. til Wakefern og Shoprite med 350 butikker, hvor LaFrieda skal levere ”Hakket” og ”The Burger” fra Naturli’, fortæller Naturli Foods’ administrerende direktør, Henrik Lund. 

Det er i første omgang virksomhedens flagskib, ”Hakket”, der kommer i de amerikanske kølediske sammen med ”The Burger”. Naturli’s mål er at sælge for et tocifret millionbeløb over de næste tre år – et millionbeløb i dollars vel at mærke.

Satser på succes

Amerikanerne spiser i gennemsnit 100 kilo rødt kød og kylling om året – eller fire gange så meget oksekød som resten af verdens befolkning i gennemsnit, og forbruget er gået op under Corona. Men en stor og grøn fødevarebølge skyller også ind over store dele af den amerikanske befolkning og medfører en markant stigning i efterspørgslen efter plantebaserede fødevarer. 

Det er denne bølge som Naturli Foods håber at kunne ride med stor succes, da de vil have mulighed for at være nogle af de første på det amerikanske marked med denne type af produkter. 

- Globalt er vi first movers på markedet for plantebaserede fødevarer og har været det siden 1988. Vi knokler og udvikler nye produkter hver dag for at yde vores bidrag til smagen af en grønnere fremtid. Derfor tror en del sikkert, at vi drømte om et samarbejde med en plantebaseret spiller på så vigtigt et marked som det amerikanske. Men en stor og anerkendt kødgrossist som LaFrieda er det perfekte match, fordi virksomheden har muskler og anerkender, at planteproteiner er en vigtig del af fremtiden, siger Henrik Lund.

Samarbejdspartner med kød på

 Virksomheden LaFrieda omsætter årligt for 150 millioner dollars (923 millioner kroner) og har længe været forbundet med kød i topklasse. LaFrieda leverer blandt andet til Michelin restauranter, Shake Shack, Amazon Fresh, Hello Fresh og US Foods. Hver dag producerer virksomheden 75.000 burgere og leverer kød til mere end 300.000 daglige måltider. 

Hos LaFrieda er man også spændt på det nye, grønne dansk-amerikanske samarbejde. Ifølge den administrerende direktør, Pat LaFrieda, er der i den kødelskende nation brug for produkter som Naturli Foods’ for at imødekomme den stigende efterspørgsel.  

- Vi har indledt samarbejde med Naturli, fordi virksomheden er innovativ, produkterne er velsmagende og står for høj kvalitet hele vejen igennem. Gennemskuelige produkter lavet på naturlige råvarer, siger Pat LaFrieda og fortsætter: 

- Det er vigtigt for os at have velsmagende, plantebaserede alternativer til kød i vores sortiment, fordi produkterne er efterspurgte af vores kunder. Og efterspørgslen vokser uge for uge. Vi har ganske enkelt brug for plantebaserede fødevarer og planteproteiner fremad for at mætte alle munde. Vi ser det som et helt naturligt supplement – og i nogle tilfælde som en erstatning – for kødet.

Forventer plantevækst

Pat LaFrieda forventer, at de plantebaserede alternativer til kød vil fylde 20 procent af virksomhedens omsætning inden for fem år. Han glæder sig til at tilbyde kunderne ”Hakket” og ”The Burger” og ser store muligheder for at udvide mere flere af Naturli Foods produkter på det amerikanske marked. 

- Akkurat som i Europa ser vi i USA en voksende del af befolkningen, som bekymrer sig om klimaet og egen sundhed og derfor skifter kød, mælk og smør ud med plantebaserede alternativer – enten helt eller delvist. Vi glæder os rigtig meget til, at amerikanerne kan vælge vores produkter til deres grønne måltider. Vores bidrag til smagen af en grønnere fremtid, siger Henrik Lund.

Det nye samarbejde kommer kort tid efter, at virksomheden indgik et samarbejde med den amerikanske kæde 7-Elleven i Danmark om at tilbyde markedets første 100 procent veganske hotdog. 

Læs også