Plantevirksomhed vil skumme fløden: Softicen skal være grøn

Forbrugerne vælger i stigende grad plantebaserede is i supermarkedet, og Naturli’ Foods forventer, at samme tendens rammer kiosker og restauranter. Derfor har virksomhedens is-afdeling arbejdet hårdt i to år for at udvikle en plantebaseret softice. Målet er at tage 75 procent af markedet i Danmark – og en stor bid af verdensmarkedet.

Med de koldeste vintertemperaturer målt i en årrække i de seneste dage, er softice nok det sidste, danskerne tænker på. Men for Naturli’ Foods er softicen dette års store satsnings.

Naturli’ har nemlig skrevet koen ud af opskriften og sendt den på tidlig sommerferie. Virksomhedens ismejeri i Thy har udviklet en 100 procent grøn softice, som er klar til is-sæsonen 2021. 

- Danskerne elsker is. Vi spiser mere end 20 millioner vafler med softice om året. Derfor skal man være utrolig ydmyg, grundig og stædig, når man vil videreudvikle en is, som alle er vokset op med. Det nytter ikke at komme med en plantebaseret softice, som er OK. Den skal være verdensklasse, og det er den nye softice, som vi nu sender på markedet, siger Henrik Lund, administrerende direktør hos Naturli’.

Den nye softice er 100 procent plantebaseret, skabt i Jylland baseret på ris og rundet af med vaniljesmag. Den grønne softice kan laves i præcis de samme softicemaskiner, som man bruger til den traditionelle softice. 

Varm på ny kold satsning

Danskerne spiser masser af is i varmen, men udviklingen af den plantebaserede softice har fået det til at løbe koldt ned ad ryggen på udviklerne i Thy.

- Den store kunst er at ramme den helt rigtige cremede kvalitet, som alle munde husker med et smil. Det er langt sværere end at ramme 100 procent den rigtige vaniljesmag. Vi ville komme med en version, som markedet ikke har smagt før, men som alle vil have mere af. Derfor har vi testet og justeret opskriften, kølet og varmet, smagt og arbejdet med konsistens og fylde gennem to år, fortæller Claus Sørensen, som sammen med kollegaen Rasmus Mommer har udviklet isen.

Ambitionerne fejler derfor heller ikke noget. Målet er, at den nye grønne softice skal tage 75 procent af det danske softicemarked inden for de næste tre år. Forude venter desuden ambitioner om et eksporteventyr, da der allerede er meldt interesse fra gelatoens hjemland, Italien.

- Markedet for plantebaserede fødevarer vokser med stor fart – ikke bare i Danmark, men i store dele af verden. Fødevarerne står for 20-25 procent af den menneskeskabte CO2-udledning. Derfor er det vigtigt, at vi tænker over, at morgendagens fødevarer skal belaste kloden langt mindre end de fødevarer, som de fleste af os er vokset op med siden barnsben. Fremtidens fødevarer er i langt højere grad baseret på planter, og det er forbrugerne helt klar over. Det grønne valg skal forbrugerne også have, når de vil hygge sig med en lækker is. Og når de først opdager, at den plantebaserede softice smager mindst lige så godt - eller bedre end den velkendte på fløde - så er valget let, siger Henrik Lund.

Han har et mål om, at de plantebaserede is er fremtidens valg i iskioskerne, cafeer eller andre steder, hvor man går hen for at nyde en is. Derfor kommer der flere grønne is-nyheder fra Naturli’, inden sommervarmen er en realitet.

Læs også