Nestlé åbner ny fabrik og lancerer plantebaserede fødevarer i Kina

Nestlé fik sin plantebaserede maddebut i Kina med lanceringen af deres fødevaremærke ’Harvest Gourmet’.

Fødevaregiganten Nestlé har åbnet et nyt anlæg i Tianjin i Kina, der allerede er i fuld gang med at fremstille en række plantebaserede produkter til den asiatiske fødevareservicebranche under mærket Harvest Gourmet. Det skriver de i en pressemeddelelse onsdag.

- Lanceringen af Harvest Gourmet markerer begyndelsen på en innovativ ny æra af lokaliseret plantebaseret mad i Kina. Harvest Gourmet's officielle flagskibsbutik åbner officielt på Tmall i december med planer om gradvist at komme ind i offline-butikker i Beijing og Shanghai fra slutningen af 2020, skriver de i pressemeddelelsen.

Rashid Qureshi, der er formand og administrerende direktør for Nestlés kinesiske operationer, sagde under åbningsbegivenheden, at Kina er et vigtigt globalt marked med en lang og fremtrædende fødevarekultur. Han tilføjede, at Nestlé ikke kun forpligter sig til at bringe avanceret teknologi og produkter af høj kvalitet til Kina, men også at sikre, at de er lokaliseret til de kinesiske forbrugeres behov og samfundet. 

Ifølge den fransk-baserede fødevarevirksomhed er der en stigende interesse blandt kinesiske forbrugere for sunde, smagfulde og miljøvenlige kødalternativer i 2020. Ifølge en undersøgelse fra GlobalData fra 2019, søger 84 procent af de kinesiske forbrugere en afbalanceret og fleksibel diæt, der hjælper dem med at forblive sunde såvel som at se godt ud, hvilket gør dem ideelle kandidater til plantebaserede kødalternativer. 

Ikke desto mindre er plantebaseret mad stadig et helt nyt marked i Kina. 

Læs også