Nescafé bruger kaffens kraft til at forbedre flere liv

10 år efter Nestlé lancerede Nescafé-planen forpligter virksomheden sig til at styrke sin indsats for arbejdstagerrettigheder, børnebeskyttelse, og kvinderettigheder.

Imidlertid lever mange kaffebønder i usikkerhed. Helbredet for deres afgrøder og deres indkomster er under permanent trussel.

For ti år siden lancerede Nestlé derfor Nescafé-planen for at forbedre landmandens liv. Planen hjalp med at forbedre landmændenes indkomster, reducere miljøpåvirkningen fra kaffebønder og fabrikker og øge landdistrikternes trivsel i mange lande som Brasilien, Colombia, Elfenbenskysten, Kenya, Mexico, Filippinerne eller Vietnam. Nestlé har investeret 350 millioner schweizerfranc (2,4 milliarder kroner) i Nescafé-planen siden starten.

På baggrund af fremskridtene i løbet af det sidste årti lovede Nestlé i dag at øge sin bæredygtighedsindsats. Og spørger man Philipp Navratil, senior vice president og chef for drikkevarerafdelingens strategiske forretningsenhed, er Nestlé langt fra færdige med det bæredygtige arbejde.

- Sammen med vores partnere og 230 Nescafé-agronomer forbedrede vi effektiviteten og landbrugspraksis på gårde, hvilket gjorde det muligt for landmænd at betale en premiumpris for kaffe dyrket bæredygtigt. Vi diversificerede kilder af landmandens indkomst for at reducere deres afhængighed af monokulturer og gøre dem mere modstandsdygtige, lyder det fra chefen.

- Vi stopper ikke her. Vores programmer vil udvikle sig mod bedre sociale forhold i og omkring kaffebønder. Vi vil styrke vores indsats for arbejdstagerrettigheder, børnebeskyttelse, ungdom og empowerment af kvinder, tilføjer han.

Vil fjerne kulstofemissioner

I 2025 forventer Nescafé at have 100 procent ansvarlig kaffe, der spores tilbage til en identificeret landmandsgruppe. Kaffen er verificeret eller certificeret af uafhængige organisationer.

Nescafé vil reducere og fjerne kulstofemissioner, hvor den køber kaffe og gennem hele sin drift. Nescafé bruger også miljøvenlig emballage. Dette er konkrete trin, der - blandt mange andre hjælper Nestlé med at nå sit 2025-emballageforpligtelse og dets 2050-nul-ambition.

Nescafés partner, Rainforest Alliance, evaluerer aktiviteter i kaffesourceregioner over hele verden for at sikre, at de positivt påvirker landmændenes liv. Rainforest Alliance overvåger regelmæssigt landmændenes vedtagelse af god praksis og udviklingen af ​​relaterede indikatorer som produktivitet.

- Vores partnerskab med Nestlé om Nescafé-planen handler om at forbedre og optimere kaffebrug. I samarbejde med Rainforest Alliance om uddannelse, overvågning og evaluering brugte Nescafé data og beviser til at tilpasse sine aktiviteter med kaffebønderne. Vi er glade for at være deres partner på denne rejse, lyder det fra Alex Morgan, der er markedschef i Rainforest Alliance.

Læs også