Finske Wolt scorer 3,2 milliarder kroner til at holde trit med madleveringsboomet

Den finske leveringsvirksomhed Wolt har samlet 3,2 milliarder kroner og forbereder sig på en potentiel børsnotering i 2022 i sit forsøg på at konkurrere med de store aktører i en voksende fødevareleveringsindustri.

Hvis der har været ét gennemgående syn i de danske storbyer i tiden under nedlukning, så har det været de velkendte blå cykelbude med de store leveringstasker på ryggen.

Den store efterspørgsel på take-away under pandemien har skabt solidt fundament for øget beskæftigelse og indtægter hos finske Wolt.

Den Helsinki-baserede virksomhed Wolt meddeler, at den har lukket en finansieringsrunde på 530 millioner dollars (3,2 milliarder kroner). Den nye runde af investeringer løfter det samlede finansieringsbeløb, som Wolt har rejst til 856 millioner dollars (5,2 milliarder kroner).

Fremgangen vækker stor glæde hos den administrerende direktør og medstifter af Wolt, Miki Kuusi: 

- Vi øgede denne finansieringsrunde for yderligere at styrke vores balance, så vi kan tænke langsigtet og fordoble indsatsen på at opbygge endnu stærkere positioner på tværs af vores markeder og samtidig fortsætte med at udvide vores tilbud ud over restauranterne, siger han i en pressemeddelelse.

Wolt blev lanceret i 2015 i Helsinki med 10 restauranter. På bare fem år har Wolt udvidet til 23 lande og 129 byer. I løbet af det forløbne år er Wolt gået ud over restauranter og takeaways i dagligvaresektoren og detailsektoren: for eksempel er det nu muligt at købe alt fra kosmetik til dyremad og lægemidler på platformen i visse markeder.

Miki Kuusi konkluderer:

- Vi opererer i en ekstremt konkurrencedygtig og velfinansieret industri, og denne runde giver os mulighed for at have en langsigtet tankegang, når det kommer til at fordoble vores forskellige markeder. På trods af turbulensen i 2020 har vi været fokuseret på vækst og tredoblet vores omsætning til en foreløbig 345 millioner dollars (2,1 milliarder kroner) mod et nettotab på 45 millioner dollars (275 millioner). Sammenlignet med den nye kapital på 662 millioner dollars (4,05 milliarder kroner), som vi har skaffet det sidste år, sætter dette os i en stærk position for at investere i vores folk, teknologi og markeder, når vi tænker på de næste par år fremover. 

I 2020 udvidede Wolt blandt andet til to af verdens store restaurantmarkeder i Berlin og Tokyo.  

Læs også