Bæredygtighed der batter: Coops klima-indsats modtager international hyldest

Som den første danske dagligvarevirksomhed har Coop fået gennemgået koncernens klimaregnskab og evalueret klimaindsatsen af den internationale nonprofit-organisation CDP. Organisationen vurderer virksomheders klima-indsats og har vurderet Coop som værende i topfeltet af internationale virksomheder, der arbejder for at indfri Paris-aftalens målsætninger.

Vi er en hel måned inde i 2021, og hvis der er noget, der har betegnet begyndelsen af året for virksomhederne, så er det klimaindsats og bæredygtighed.

Det samme gør sig gældende for dagligvarevirksomheden Coop, der får bedømmelsen ”B” af den internationale klima- og miljøorganisation CDP, hvilket er bedre end 91 procent af alle årets førstegangsrespondenter. Denne bedømmelse placerer Coop i den bedste tredjedel af alle bedømte virksomheder i verden. Dermed placerer Coop sig direkte i topfeltet af virksomheder, der arbejder seriøst for at indfri målene i Paris-aftalen.

I begrundelsen fra CDP lyder det:

- Coop Danmark demonstrerede en solid førstegangsrapportering til CDP. Deres B-score viser, at klimaforandringerne er integreret i deres forretningsstrategi, og at processer for at styre klimarelateret risici og muligheder er implementeret og flugter med overgangen til en lav-emissions økonomi, siger Andreas Svennefjord, der er Senior Account Manager hos CDP.

Denne bedømmelse resonerer godt hos Coop i Danmark, hvor man har arbejdet hårdt og målrettet mod en klar klimaplan, der hedder klimapositiv i 2030.

- Vi lancerede for godt et år siden det, vi selv mener er verdens måske mest ambitiøse klimaplan, hvor vi blandt andet vil være klimapositive i 2030 i vores drift. Vi har fortsat langt at gå, men så meget desto mere opmuntrende er det, at få denne flotte anerkendelse fra en uafhængig 3. part, der viser at vores indsatser er troværdige og kan måle sig med de mest ambitiøse i verden, siger ansvarligheds-direktør i Coop, Signe D. Frese i en pressemeddelelse.

Kundernes fortjeneste

Også danskerne bakker op om, at der skal handles mere klimabevidst. 77 procent af danskerne mener nemlig, at klimaet fortsat skal prioriteres meget højt, trods Corona-krisen, viser analyse fra Coop Analyse fra april 2019.

- Masser af klimainitiativer er allerede rullet ud mod leverandører og kunderne. 2020 har blandt andet budt på; lancering af den første Coop Folkeskov ved Holstebro, kunderne kan følge klimabelastningen fra deres fødevareindkøb i Coops App, varetransport fra Spanien med tog fremfor lastbil, solceller og varmepumper installeret i en række butikker, plastikposer lavet af vores eget affald såvel som klimacrowdfunding af en stribe grønne danske iværksættere, siger klimachef i Coop, Peter Svendsen.

Trædestenene lægges for at indfri Coops ambitiøse målsætninger. Konkret betyder det blandt andet, at Coop i 2021 øger sit fokus på at sikre den grønne omstilling i leverandørkæden samt arbejder for godkendelsen af klimamålsætningerne under Science Based Target Initiative, bedre kendt som Paris-aftalen.

Læs også