Digital rekordsætning: Flere kunder anvender digital betaling i Coop-butikker

For første gang har over 100.000 af kunderne i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma på én dag betalt deres dagligvarer digitalt ved hjælp af Coop app’en på telefonen.

I alt er der i 2020 gennemført mere end 15 millioner digitale betalinger i Coops butikker. Det er en stigning på hele 237 procent i forhold til 2019.

Den udvikling mener digital direktør i Coop, Morten Viktor, er et resultat af en klar tidsånd, der i den grad kom til udtryk sidste år.

- 2020 har definitivt været et gennembrudsår for digitaliseringen i dagligvarehandelen i Danmark, siger Morten Viktor i en pressemeddelelse.  

Tendensen kommer også til udtryk i kundernes brug af muligheden for at gå uden om kassekøen. I hele 2019 og 2020 har det i næsten alle Coops butikker været muligt med det såkaldte ”Scan & Betal” selv at scanne varerne, komme dem direkte ned i indkøbsnettet og gå uden om kassekøen. Brugen af Scan & Betal er ligeledes også steget – faktisk med hele 300 procent i 2020 i forhold til 2019. Dermed er funktionen blevet benyttet omkring 10 millioner gange i løbet af sidste år.

- Der er tale om en grundlæggende forandring af danskernes indkøbsvaner. Vi forventer, at det vil vokse endnu mere de kommende år. For i takt med at kunderne får erfaring med brug af Scan & Betal, oplever de bekvemmeligheden og bliver dermed stimuleret til at gøre det endnu mere, siger Morten Viktor og fortsætter:

- Vi har nu flere af vores største butikker, hvor hver 4. ekspedition klares af kunderne selv. Det frigiver tid til medarbejderne, så de kan være mere ude på gulvet og dermed sikre en højere standard og bedre oplevelser for kunderne.

En af forklaringerne på væksten i år er Covid-19 pandemien, som også har fået online-salget til at eksplodere. Coop.dk MAD har i år ansat flere hundrede ekstra medarbejdere og solgt cirka tre gange så meget som året før.

Læs også