Tre årtier med økologi: 2020 blev Ø-mærkets 30-års fødselsdag

Det velkendte, røde statskontrollerede ø-mærke fylder 30 år i 2020 og sidder på et stigende antal af de varer, danskerne putter i indkøbskurven. Mærket spiller en væsentlig rolle for, at Danmark har det ubestridte verdensmesterskab i økologi og for, at økologien sætter nye mål for fremtiden.

I år har danskerne kunne fylde deres indkøbskurve med fødevarer, markeret med det velkendte røde ”ø” i 30 år. Et fødselsdagsår, som Økologisk Landsforening mener, at der er grund til at have fejret.

Foreningen vil bruge økologiens succes til at udvikle og skabe innovation, så danskerne kan se frem til nye økologiske produktionsformer og produkter. Faktisk viser det sig, at når det kommer til økologiske varer pr. indbygger, så er danskerne suverænt det bedste i verden. En af årsagerne er det kendte, røde mærkat.

Mærkets og økologiens succes har desuden været medvirkende til sundhedsgevinster for mennesker og dyr, samt mere omtanke for grundvand og natur. Inden mærket runder det næste skarpe hjørne, har Økologisk Landsforening som mål, at endnu flere økologiske varer indtager detailhandlen, og at økologien tages til nye og mere bæredygtige højder.

Formanden for Økologisk Landsforening, Per Kølster, mener at fejringen af de 30 år skal markeres med mere aktivitet og ikke ses som en undskyldning for at hvile på laurbærrene.

-    Økologien er blevet voksen og velkonsolideret, men den må aldrig læne sig tilbage og blive doven. Ø-mærkets 30-årige styrke og økologiens stabile vækst skal bruges til at gå et skridt videre, så forbrugerne får endnu flere og endnu bedre muligheder for at træffe bæredygtige valg i fremtiden, siger Per Kølster i en pressemeddelelse.

Økologien vil øges

Salget af økologiske varer har været konstant stigende gennem samtlige 30 år, og ifølge en undersøgelse, som Epinion har lavet for Økologisk Landsforening, forventes det, at 74 procent af danskerne vil købe mere økologi fremover.

- Hvor forbrugerne tidligere havde fokus på basisvarer inden for mejeri og grønt, ønsker de nu også mere niche- og trendprægede produkter fx inden for drikkevarer, snacks og chokolade. Det betyder, at der kommer flere nye, mindre virksomheder på banen, og at de eksisterende udvider deres sortiment, siger han.

Økologisk Landsforening har derfor markeret 30 året for ø-mærket med at sætte et konkret og ambitiøst mål for, hvor økologien er om ti år.

- Kigger vi historisk på økologiens vækst og succes, tør vi godt at sætte overlæggeren højt. Vi tror på, at det økologiske landbrugsareal er på 30 procent, og at de økologiske varer udgør 30 procent af det samlede varekøb i 2030, siger Per Kølster og fortsætter:

- Derudover arbejder vi intensivt på, at økologerne er dem, som står forrest for at løse klimaudfordringerne i landbruget, så vi tager vores del af ansvaret.

Ø-mærkets 30-års fødselsdag blev markeret gemme, hele 2020 med kampagner i detailhandlen og forskellige aktiviteter rundt om i landet.

Læs også