God rekord for 2020: Danskerne valgte at give flere velgørende gaver

Ikke siden lanceringen for 15 år siden har Folkekirkens Nødhjælps koncept ’Giv en ged’ været mere populær. Salget af geder, høns, solcellelamper, køkkenhaver og andre gaver til verdens fattigste er mere end fordoblet på fem år.

2020 var på mange måder et år, som de fleste danskere nok meget hurtigt gerne vil have så langt i bakspejlet som muligt. Imidlertid sluttede 2020 dog af med en god nyhed.

Rekordmange danskere valgte nemlig i 2020 at købe velgørenhedsgaver igennem Folkekirkens Nødhjælps kampagne ’Giv en ged’. I alt blev der købt gaver for 7,3 millioner kroner. Det er det højeste indsamlede beløb siden første par år efter kampagnens lancering. 

Den opsigtsvækkende afslutning på 2020 har skabt stor glæde hos Folkekirkens Nødhjælps generalsekretær, Birgitte Qvist-Sørensen. Hun ser det som et sundt tegn på, at den velgørende ånd stadig lever i pandemitiden.  

- Det er en fantastisk nyhed, som varmer i denne tid. 2020 har været et hårdt år for mange, både ude i verden og herhjemme. Og det her beviser danskernes store næstekærlighed og vilje til at hjælpe andre, også når hverdagen byder på nye udfordringer,” siger hun i en pressemeddelelse. 

Organisationens koncept, ’Giv en ged’, blev lanceret i 2006 og var den første velgørenhedsgave i Danmark. Kampagnen blev hurtigt en stor succes, og særligt de første par år var nyhedsinteressen stor.  

Nyhedsinteressen begyndte dog af dale efter nogle år og samtidig steg konkurrencen, da flere organisationer fulgte trop med egne tilbud om gaver til velgørende formål.

Geden fik nyt liv

I 2014 oplevede Folkekirkens Nødhjælp igen en stigning i interessen, og særligt de seneste par år har den taget til. Det skyldes blandt andet, at kampagnen ikke længere kun er fokuseret omkring juletid, men også tilbyder gaver i forbindelse med højtider og særlige begivenheder som Mors Dag, studenterfester og konfirmationer. Også påsken er blevet højsæson for ’Giv en ged’, og sidste år samlede kampagnen mere end en million kroner ind ved salg af gækkebreve, der samtidig sikrer høns til fattige familier i Malawi og Cambodja.  

Folkekirkens Nødhjælp har også introduceret en række klimagaver, en kunstplakat, en mandelgave i form af en marcipanged og en julesweater i samarbejde med den norske strikkeduo Arne og Carlos. Derudover har en række kendte ambassadører været med til at udbrede kendskabet til Folkekirkens Nødhjælps arbejde – både i medierne og på sociale medier. 

I 2019 blev der solgt for 5,8 millioner kroner i forbindelse med ’Giv en ged’. Dermed er 2020 resultatet en stegning på 26 procent.

Læs også