Grønne fingre på tasterne: Folkeskoleelever skal dyrke afgrøder via computeren

Mange af Danmarks folkeskoleelever vil få mulighed for at prøve kræfter med at dyrke afgrøder som basilikum og salat i en såkaldt GrowBot ved hjælp af en computer i et nyt læringsunivers, der går på tværs af folkeskolens naturvidenskabelige fag.

Fremtiden bliver mere og mere digital. I samme ombæring bliver robotter også mere og mere standardiseret i mange af samfundets aspekter. Det gælder i særdeleshed landbruget og fødevareproduktionen.

Derfor får alle Danmarks 7. og 8. klasser mulighed for at styrke deres naturvidenskabelige kompetencer, mens de via en computer programmerer de bedste vækstbetingelser for f.eks. krydderurter. Afgrøderne skal vokse i teknologiske, robot-drevede mini-drivhuse – såkaldte GrowBots.

Drivhusene indgår i GrowBot Universe, som er et forskningsprojekt, under ledelse af DTU Fødevareinstituttet med støtte fra Novo Nordisk Fonden. GrowBot-drivhusene er udviklet i projektet Ha(c)k Dit Grønt – et læringsunivers, der kombinerer teknologiforståelse og naturfag og fremmer sunde madvaner. Projektet bliver også støttet af Nordea-fonden.

Naturvidenskabelige løsninger på klodens udfordringer

Et GrowBot Universe-undervisningsforløb kan inddrage alle folkeskolens naturvidenskabelige fag og introducerer eleverne for nogle af de største samfundsudfordringer i verden. Det drejer sig blandt andet om, hvordan klimaforandringer udfordrer fødevareproduktionen, og hvordan nogle mennesker i verden ikke har tilstrækkelig adgang til mad, mens andre kæmper med sundhedstruende overvægt.

Projektets formål mener projektleder og seniorforsker ved DTU Fødevareinstituttet, Rikke Andersen, skal være med til at inspirere fremtidens ledende generation og at man skal give dem lyst til at tænke i banedygtige baner allerede herfra. 

- I jagten på løsninger på nogle af de helt store globale udfordringer er vi afhængige af, at unge mennesker får lyst til at arbejde med naturvidenskab og teknologi og derigennem bidrager til at finde løsninger. Og det er netop det, vi forventer, at arbejdet med GrowBots vil inspirere til, siger Rikke Andersen i en pressemeddelelse.

Projektpartnerne forventer også, at projektet på lang sigt kan være med til at fremme sundere madvaner hos målgruppen, når de får indsigt i fødevarernes vej fra jord til bord, mens de prøver kræfter med at dyrke grønt i skolen. Tal fra DTU Fødevareinstituttet viser, at danske 10-17-årige i gennemsnit kun spiser cirka en fjerdedel af de anbefalede 600 gram frugt og grønt om dagen.

GrowBot Universe

  • Novo Nordisk Fonden støtter projektet med seks mio. kroner
  • DTU Fødevareinstituttet udvikler og tester undervisningsmaterialet og læringsforløbet
  • DTU Center for Playware udvikler det webprogram, GrowBot brugere skal benytte for at samarbejde
  • Københavns Professionshøjskole udvikler det didaktiske læringsunivers
  • Mercantec udvikler og vedligeholder 30 GrowBots
  • CFU udbreder kendskabet til GrowBot Universe blandt landets skoler.

Læs også