Prisvindende kæde: Lidl hjælper danske virksomheder til milliardeksport

Lidl Danmark skaber vækst og eksport for kædens danske leverandører til en værdi af cirka 200 millioner kroner, og eksporterer for cirka 800 millioner kroner via Lidls internationale netværk. Blandt andet derfor kårede Dansk-Tysk Handelskammer Lidl Danmark til German Company of the Year 2020 ved en online prisoverrækkelse tirsdag.

At sige, at der sker ting for den tyskfunderede detailkæde i Danmark, Lidl, vil være en underdrivelse. Med en masse nye tiltag i år, som bæredygtig emballage, omstrukturering af butikkernes opsætning og senest udrulningen af hurtigladestationer for elbiler på kædens parkeringspladser. 

For cirka en måned siden blev Lidl Danmark kåret til Danmarks bedste butikskæde og Retailer of the Year i Danmark. Nu kan kæden trække endnu en fornem pris til samlingen, efter at Lidl Danmark er kåret til German Company of the Year 2020 af Dansk-Tysk Handelskammer.
Med en online-afstemning som vægtede 50 procent og juryen bestående af den danske ambassadør i Berlin, den tyske ambassadør i København, direktøren for det tyske industri- og handelskammer, Dansk Erhverv samt sidste års vinder af prisen, var man enig om, at Lidl Danmark fortjente prisen.

Sidste års vinder og medlem af juryen, den administrerende direktør fra Beckhoff Automation, Michael Nielsen, havde også nogle bevingede ord at sige om dagligvarekædens sejr. 

- Det har været en lang rejse for Lidl i Danmark, men det er helt fantastisk, at de har formået at holde fast og gennem årene tilpasse et tysk Lidl-koncept til det danske marked med et måske lidt anderledes behov end der er på det tyske marked. Man kan tydeligt fornemme, at Lidl de seneste år har haft succes i Danmark, siger han og fortsætter: 

- Det er ret tankevækkende, at Lidl Danmark har en strategi om at deres leverandør indarbejdes som samarbejdspartner, og får mulighed for at afprøve deres varer i Lidls internationale salgskanaler, og dermed får en dansk leverandør mulighed for at eksportere til fx det tyske marked.

Vindende eksportsucces

Indstillingen til den til hæderlige pris var fæstet i virksomhedens succes på eksportområdet. Her havde Lidl Danmark vist ekstraordinær vækst i omsætning og medarbejderantal, skabt innovation, der beriger det danske marked, og lavet bemærkelsesværdige investeringer i Danmark. 

Lidl Danmark har skabt eksport for kædens danske leverandører og samarbejdspartnere til en værdi af cirka 200 millioner kroner. Dertil kommer, at danske producenter samlet eksporterer for cirka 800 millioner kroner til andre Lidl-lande gennem koncernens internationale hovedkontor.

 Prisen skal derfor, ifølge indkøbsdirektør i Lidl Danmark, Rasmus Pape, tilskrives hele indkøbsteamet i Lidl. 

- Denne pris betyder rigtig meget for mig og jeg vil gerne give et kæmpe skulderklap til vores indkøbsteam, der hver dag er i kontakt med alle vores fantastiske leverandører i Danmark. Vi har fra starten gerne villet have så mange gode danske produkter som muligt på hylderne, og det synes jeg vi er lykkedes rigtig godt med, siger Ramus Pape og fortsætter:

- En af årsagerne til at vi vinder, skyldes blandt andet Tenax Sild, Vilsund Blue og Skare Food. Tre super dygtige producenter, som vi har været så heldige at kunne hjælpe videre ud på hylderne i Europa. Hvis et produkt i de danske butikker sælger godt, får Lidl i andre lande også mulighed for at få det i deres sortiment.

Lidl er efterhånden blevet en relativ hæderkronet kædebutik, der blandt andet vandt Ekstra Bladets ”Pristjek 2019 på dagligvarer” og flere af BrancheIndex priserne over de seneste par år.

Læs også