Fra gul til grøn: Ny-artede Netto’er blomstrer op over hele landet

Nye, unikke Netto-butikker der er opført i mere bæredygtige og genanvendelige materialer, skyder op rundt omkring i Danmark. Den første af dem slår dørene op i Horsens 17. december, med de næste to grønne Netto-butikker på vej i Odense og Esbjerg.

Det bliver et noget andet indkøbsbillede de første kunder snart får i Danmarks første Grønne Netto, som i dag, 17. december, slår dørene op ved Bygholm i Bakker i Horsens.

Men selvom butikken er unik, bliver den ikke den eneste af sin slags - tværtimod.

Butikskæden har allerede taget hul på to nye projekter om de grønne Netto’er i henholdsvis Odense og Esbjerg. De to byggerier, som opføres ud fra nøjagtig samme principper som butikken i Bygholm Bakker, vil også blive bygget med samme æstetik, koncept og vision.

Velkendte produkter i nye rammer

Butikkerne indrettes med Nettos nye butikskoncept 3.0, der blev introduceret i 2018.

Foreløbig har knap 175 butikker fået et gennemgribende løft af både indretning, look-and-feel og et øget fokus på sunde alternativer, hvilket betyder, at de indvendige rammer nu er på plads. 

Med et nyt færdigt byggeri, opført med en lang række miljø- og energibesparende løsninger, er Netto efterhånden nået langt på rejsen mod en mere bæredygtig forretning.

Den nye butiksåbning og de forstående åbninger glæder Nettos direktør, Michael Løve. Han tror, kunderne vil tage godt imod det nye koncept.

- Allerede nu, hvor de første kunder kan fylde indkøbskurven i Den Grønne Netto ved Bygholm Bakker, er vi gået i gang med de næste butikker. Vi er bevidste om vores særlige ansvar for både klimaet og samfundet omkring os, og vi tror på, at vores nye butikker kan gøre en positiv forskel. Derfor er vi stolte over at have åbnet den første butik af sin slags, og vi glæder os til at åbne de næste i Odense og Esbjerg, siger Michael Løve.

Byggeriet af Den Grønne Netto i Odense er allerede i gang, og efter planen åbner den i maj 2021, mens butikken i Esbjerg står færdig i andet halvår af 2021. I løbet af få måneder er Netto klar til at annoncere flere Grønne Netto’er over hele landet.

Store energigevinster

Facaden på de nye Netto-butikker bliver opført i let adskillelige trækonstruktioner, der er skabt til genbrug. Taget består af dansk produceret limtræ, der har minimeret miljøpåvirkningen under fremstilling. Derudover er de store vinduespartier i indgangspartiet lavet, så de trækker dagslyset langt ind i butikken.

Udstyret med solceller på taget og et særligt energianlæg er butikken delvist selvforsynende med energi. Det gør butikken i stand til at bruge så lidt energi som muligt, og den energi, den trods alt bruger, er grøn strøm, som primært kommer fra vedvarende energiproduktion – blandt andet strøm fra Nettos egne solceller, som gemmes i et stort batteri.

Det er nogle af de elementer, der har sikret det nye butikskoncept en DGNB Guld-certificering, Der er den mest anerkendte miljø- og klimacertificering, der findes. Kravene for guldniveau er derfor også høje at opnå.

DGNB-certificering 

For at opnå en DGNB-certificering skal et byggeri eller byområde evalueres ud fra en række kriterier inden for de fem hovedområder i DGNB; miljømæssig kvalitet, økonomisk kvalitet, social kvalitet, teknisk kvalitet og proceskvalitet.

På baggrund af denne evaluering tildeles projektet en sølv-, guld- eller platincertificering. 

Den endelige vurdering af et byggeri eller byområdes bæredygtighed foretages ud fra en DGNB-evalueringsmatrix. I praksis indtastes evalueringspoint for hvert underkriterium i denne evalueringsmatrice og pointene omregnes automatisk til en samlet score for hele kriteriet. Resultatet angives som antal procent i forhold til de maksimalt opnåelige point.

Der er krav om en mindste-pointscore for hvert af de fem hovedområder, så byggeriet eller byområdet som helhed har et højt kvalitetsniveau, hvor ingen af områderne negligeres til fordel for andre.

En DGNB-certificering er derfor både et spørgsmål om at sigte efter så høj en score som muligt inden for hvert område, men i den grad også at formå og forstå at balancere de forskellige kriterier, hvilket giver en bedre score samlet set.

Sølv-certificering: 50 procent samlet (minimum 35 procent i hvert hovedområde)

Guld-certificering: 65 procent samlet (minimum 50 procent i hvert hovedområde) 

Platin-certificering: 80 procent samlet (minimum 65 procent i hvert hovedområde)

Michael Løve håber ikke blot at kunderne, men også andre butikskæder kan se fordelen i de nye butikker fra Netto.

- Vi vil give vores kunder den bedste indløbsoplevelse, og vi glæder os over, at det nu kan lade sig gøre i en butik, der i høj grad gør en forskel for klimaet. Vi har brugt mange ressourcer på at udtænke denne butik, og forhåbentlig kan det inspirere til, hvordan nye dagligvarebutikker kan designes mere klimavenligt i Danmark, siger han.

Læs også