Emballagevirksomhed: Indimellem er plastemballage det bedste for miljøet

Emballagevirksomheden Embacos kunder vil nogle gange ikke bruge plastik, fordi det ikke signalerer bæredygtighed. I det hele taget er der stor usikkerhed om, hvad der er det mest miljøvenlige emballagevalg – og miljøbestemmelserne følger heller ikke altid med virkeligheden, mener virksomheden.

Engangsemballage til take away, har emballageproducenten Embaco levet højt på, men den er ikke i sig selv bæredygtig, og derfor ikke i takt med tidsånden. 

Derfor må Embaco gøre sit bedste for at udvikle og producere miljøvenlige løsninger og rådgive sine kunder om, hvordan de samlet set får den mest miljøvenlige løsning afhængig af kundens individuelle situation og behov.

- Det rigtige valg afhænger meget af, hvilke fødevarer, som skal i emballagen – om det f.eks. er varmt, koldt eller fedtet. Men det afhænger også af, hvor emballagen ender henne. Det kunne være i forretningens egen skraldespand, i skraldespanden på gaden, eller hjemme hos slutbrugeren selv. Så vi har også affaldssortering med i vores overvejelser, når vi skal rådgive vores kunder, forklarer den administrerende direktør Peter Løndahl Søndergaard til DI-Business.

Interessen for bæredygtigheden af emballagen er fortsat stigende, og med de stigende krav til affaldssorteringen, bliver rådgivningen endnu mere betydningsfuld.

I følge den administrerende direktør, er kunders ræsonnement for bæredygtige løsninger meget forskellige. 

- Nogle kunder er interesserede i bæredygtig emballage alene pga. brandingværdien, og nogle har en oprigtig idealistisk interesse for at skåne miljøet – og så er der naturligvis også nogle kunder, der fortsat bare vil have den billigste løsning, fortæller han.

Svært at gennemskue

Men der er en stor formidlingsopgave i at forklare slutbrugerne, hvorfor det mest bæredygtige valg ikke altid er, som kunden forestiller sig.

- I nogle sammenhænge kan plastik f.eks. være det bedste valg, fordi det oftest er let at genanvende, hvor pap eller papir i nogle tilfælde kan være sværere at genanvende, når det har været i kontakt med fedtede fødevarer, og derfor bliver brændt i stedet. Så vi oplever indimellem, at vores kunder afviser plastik, fordi det ikke signalerer bæredygtighed for dem, der skal købe maden, siger han.

Danmark forsøger på mange måder at være foregangsland på miljøområdet med at finde så mange bæredygtige løsninger som muligt. En positiv udvikling mener Peter Løndahl Søndergaard, men ikke uden udfordringer for de danske virksomheder, der skal manøvrere i regler og retningslinjer, som kan være strammere end i nabolandene.

Derudover har virksomhederne ofte kun kort tid til at omstille sig, når de danske regler løber forud for EU. Derfor skal man som en virksomhed som Embaco løbe hurtigt og være omstillingsparat. 

Læs også