Går som varmt brød: Lagkagehuset bliver fast partner hos Too Good To Go

Danmarks største bager, Lagkagehuset, har indgået en aftale med Too Good To Go, som bekæmper madspild via en app, som forbinder producenter og forhandlere med forbrugere med henblik på salg af overskudsvarer. Efter en testfase på nogle uger med stor succes, bliver Lagkagehuset nu fast inventar i madspildsappen.

De seneste uger har Lagkagehuset testet salg af såkaldte ’lykkeposer’ med overskydende bagværk via madspildsappen Too Good To Go i syv udvalgte forretninger. Testperioden har dog vist sig at være så stor en succes, at Lagkagehuset nu permanent bliver tilknyttet To Good To Go-app’en og ruller konceptet ud i resten af Danmark.

Det nye faste samarbejde skaber stor glæde og har gode fremtidsudsigter, mener Jason Cotta, den administrerende direktør hos Lagkagehuset. 

- Vi har i flere år haft et betydeligt fokus på at undgå madspild. Vi arbejder konstant på at blive mere præcise i at møde vores kunders efterspørgsel, så vi også har det rette udvalg af brød og kager til de kunder, som kommer sidst på dagen. Vi bager frisk brød og laver kager hver dag, og derfor har vi naturligt produkter tilovers, når vi lukker, siger han i en pressemeddelelse og fortsætter: 

- Vi har en ambition om at sikre, at disse produkter ikke går til spilde, og vi genanvender blandt andet overskudsprodukter til fremstilling af romkugler, træstammer og rugbrødschips. Samarbejdet med Too Good To Go er endnu et vigtigt skridt mod at lykkes med den ambition. 
Samarbejdet med Lagkagehuset har længe stået højt på ønskelisten hos Too Good To Go’s danske landechef, Heidi Boye. Det skyldes blandt andet en ekstremt høj efterspørgsel på Lagkagehuset blandt Too Good To Go’s brugere. Desuden mener Heidi Boye, at et samarbejde af den kaliber for alvor kan gøre en forskel for den samlede madspildsindsats:

- Lagkagehuset er virkelig populært blandt vores brugere, så derfor er jeg selvfølgelig meget glad for, at vi nu kan byde dem velkommen i appen. Der er ingen tvivl om, at vi med dette samarbejde kommer til at sætte et seriøst præg på madspildsudviklingen inden for bagerbranchen. Og det er tiltrængt. Brød og kager udgør cirka tyve procent af det samlede danske madspild, hvilket både er spild af penge og ressourcer og et stort miljøproblem. Vores fornemste opgave er at sørge for, at mad havner i maver i stedet for containere, og det kan samarbejdet med Lagkagehuset i den grad hjælpe os med at indfri,” lyder det fra landechefen for Too Good To Go.

Gradvis udrulning

Udrulningen gennemToo Good To Go i resten af landet vil ske over tre etaper. Forretninger med base i Jylland og på Fyn bliver koblet på appen i uge 3. Forretninger på Sjælland følger i uge 4. Derudover slutter 15 forretninger - primært med base i Meny-supermarkeder - sig til i februar, hvor samarbejdet dermed vil blive landsdækkende.

De deltagende forretninger vil hver udbyde mellem fem og 10 lykkeposer om dagen, og der bliver to varianter at vælge mellem: En blandet pose med bl.a. brød og lidt sødt og en ‘grab’n’go’-pose, der f.eks. kan indeholde sandwiches, pølsehorn og pizza. Begge poser vil koste 39 kroner og indeholde varer for en værdi af cirka 120 kr.

Ud over Lagkagehusets genanvendelse af overskudsprodukter samarbejder bagerkæden allerede i dag med en række velgørende organisationer, som modtager store dele af det bagværk, der er i overskud ved lukketid.
 

Læs også