Forbrugerne prioriterer pris og smag over klima og etik, når de fylder indkøbskurven

Fra nord til syd i Europa er det prisen og smagen, der er tungen på vægtskålen for, hvad forbrugeren lægger i indkøbskurven. Også danskernes prioritering har ændret sig de seneste år, hvor etiske aspekter ved fødevarerne betyder meget mindre end for blot tre år siden.

Især pris, smag, oprindelse, fødevaresikkerhed og næringsindhold er afgørende for, hvad EU-forbrugeren putter i indkøbskurven, mens etiske hensyn og hensyn til miljø- og klimapåvirkning fylder betragteligt mindre, når den europæiske forbruger træffer sine valg.

Det viser EU’s officielle forbrugerundersøgelse EuroBarometer, der er gennemført af Det Europæiske Fødevaresikkerhedsagentur (Efsa) i marts-april 2022 og publiceret i efteråret 2022. Godt 26.500 EU-borgere deltog i undersøgelsen.

Vil du læse mere?

Prøv to måneder til én måneds pris.

Dette indhold er forbeholdt vores abonnenter, men du kan få adgang på få minutter, med online abonnement.

Allerede abonnent?

Læs også