Værner om småproducenter: Irma fordobler salg af varer fra små leverandører

Detailkæden Irma har gjort meget i corona-året for små virksomheder, kæden sælger varer for gennem diverse kampagner og hjælpepakker. Det har resulteret i, at kæden har fordoblet salget af netop disse varer fra udsatte småleverandører.

Under pandemien har de mindste producenter af både drikke- og fødevarer været ramt hårdere end mange andre - især fordi restauranter og cafeer har måtte lukke.

I København har kunderne imidlertid bakket kraftigt op om småproducenterne. Således har Irma i to forskellige kampagner fordoblet salget af varer fra sine mindste leverandører.

I forbindelse med første lockdown i foråret indledte kæden kampagnen #Tænksmåt, hvor man blandt andet lavede hjælpepakker med varer fra en række af kædens småproducenter. Dem blev der solgt over 700 af.

I den anden bølge af pandemien åbnede Irma Bar22, hvor man solgte drikkevarer fra producenter, der ikke længere havde salg til cafeer og restauranter. Det medførte også en stigning på 100 procent.

En af de producenter, der har nydt godt af begge kampagner, er den by-baserede honningproducent Bybi.

- Bybi handler i stor grad om fællesskaber. Trods vi ikke har kunne afvikle events, markeder og invitere indenfor i Bybi, har vi alligevel mærket fællesskabsånden mere end nogensinde før. Vi vil gerne sige stor tak til Irma og Irmas kunder for at nyde honning og andre lækkerier fra Bybi, siger Kathrine Friis, der er ansvarlig for Bybis events og communities i en pressemeddelelse. Hun fortsætter:

-  Kampagnerne Tænkt Småt og Bar22 har været vores hjælpepakker i 2020. Nu glæder vi os til at plante flere blomster og dyrke nye grønne fællesskaber i 2021.

I Irma er konceptchef Trine Meyer stolt over støtten fra Irmas kunder til de små leverandører.

- Det er ildsjæle som slås for deres idé og deres varer, og det er kvalitetsprodukter, som vi også gerne vil have i vores butikker i fremtiden. Vi har brug for de små i Irma – derfor har det været så dejligt at opleve kundernes opbakning, fortæller hun.
Hun forventer, at varer fra små producenter i fremtiden vil fylde markant mere i Irma.

Læs også