Spirende år hos Irma: Salget af plantebaseret mad øget med 30 procent

Det har mildest talt været et grønt år på salget af plantebaserede fødevarer i indkøbskæden Irma, der forventer yderligere vækst på 50 procent i 2021. Udvalget af planteprodukterne er samtidig også firedoblet.

Det buldrer derudaf for både produktionen og indtagelsen af plantebaserede fødevarer. Med storspillere som Beyond Meat, Impossible Foods og danske Naturli’, er der sket et kæmpe boom. Og vokseværket fortsætter.

Ikke siden økologien fik sit store gennembrud herhjemme, har man set en varegruppe vokse så hurtigt som den plantebaserede mad gør i øjeblikket.

Supermarkedskæden Irma har netop i en ny opgørelse meddelt, at salget i butikkerne steg med 31 procent i 2020 i forhold til 2019. En stigning, de forventer fortsætter i år med forventninger på hele 50 procent i stigning. Samtidig er der i Irmas afdelinger ”Grønt Måltid” sket firdobling af udvalget til over 200 forskellige varer.

- For blot få år siden var det ikke mange, der troede, at det plantebaserede køkken ville fylde noget i supermarkederne. Men nu kører toget, og tempoet kommer kun til at øges de kommende år, siger konstitueret kædedirektør i Irma, Rikke Wolff, i en pressemeddelelse.

Salget er nu så stort, at Irma har oprettet en særlig varegruppe, kæden kalder for ”KlimaMad”. Irma har indgået samarbejde med den økologiske producent, Hanegal, der har gentænkt en række klassiske retter, men i en ny og grøn udgave. Serien hedder ”Jordnær” og er plantebaserede økologiske retter lavet af råvarer, der er i sæson og dyrket lokalt.

- I den kommende tid vil udvalget vokse. Sammen med kundernes stigende interesse for det plantebaserede køkken og stadig flere nye kvalitetsprodukter, vil salget stige på samme måde, som vi tidligere har oplevet det med økologien, siger konceptchef Anette Christensen.

Interessen for plantebaserede varer er størst på Irmas hjemmebane, København, og kæden har en andel på disse varer, der er tre gange så højt som landsgennemsnittet.

Læs også