Efter længere tids fremgang: Impossible Foods sænker deres fødevarepriser

Impossible Foods hugger sine engrospriser for anden gang på mindre end et år, da efterspørgslen på det populære ”falske kød” stiger.

Det er i øjeblikket et blomstrende marked, hvis man er producent af kødsubstitutter, og det kan også mærkes på den amerikanske storproducent, Impossible Foods. Virksomheden, mest kendt for deres burgerbøf af falsk kød, ”The Impossible Burger”, har for anden gang inden for et år skåret priserne ned i forbindelse med den øgede efterspørgsel på sine produkter.

Den seneste nedskæring vil skære 15 procent af omkostningerne på virksomhedens plantebaserede bøffer og pølser - en reduktion, som virksomheden beder distributører om at videresende til supermarkeder og restauranter, der sælger sine produkter.

Impossible Foods har gjort det til sin mission at fortrænge salget af almindeligt oksekød. Men Impossible Foods burgerbøffer er stadig cirka en dollar dyrere end almindeligt hakket oksekød. 

De seneste nedskæringer gør Impossible Foods’ kød billigere pr. halvkilo end premium, græsfodret, økologisk oksekød, og det er første gang, at plantebaseret kød bliver det billigere alternativ, lyder det fra virksomhedens talskvinde, Rachel Konrad.

- Vi oplevede en tårnhøj vækst i 2020, hvilket gjorde det muligt for os at gå i høj produktion og reducere vores omkostninger pr. enhed, sagde Rachel Konrad til det amerikanske medie, The Post.

Med prisreduktionen står Impossible Foods’ plantebaserede kød til 45,8 kroner pr. halvkilo kontra det økologiske oksekød, der står til 60,6 kroner pr. halvkilo. De nye priser vil være gældende overalt i USA og i Canada og Asien ved udgangen af denne måned.

Covid-19 som buffer

Efterspørgslen på plantebaseret kød er steget dramatisk under pandemien. Det sker delvist på grund af den store kødmangel rundt om i verden, men også fordi forbrugerne som konsekvens af pandemien er bleet mere sundhedsbevidste, og ser plantebaserede fødevarer som et mere sundt valg, vurderer eksperter.

Impossible Foods 'offentligt holdte rival, Beyond Meat, oplevede også en salgsstigning på 69 procent i andet kvartal af 2020 til 113 millioner dollars (690,75 millioner kroner).

For et år siden kunne Impossible Foods købes i 150 købmandsforretninger, mens produkterne i dag sælges i i 17.000 supermarkeder, inklusiv indkøbsgiganterne Walmart, Target og Kroger.

Virksomhedens produkter sælges også i internationale restaurantkæder som Burger King, der introducerede ”Impossible Whopper” i 2019, hvilket har øget kundetrafikken med næsten 20 procent i de første restauranter, der introducerede burgeren i St. Louis.

- Vores erklærede mål siden Impossible Foods 'grundlæggelse har altid været at drive priser gennem stordriftsfordele, nå prisparitet og derefter underbinde prisen på konventionelt hakket oksekød fra køer, sagde administrerende direktør og grundlægger af Impossible Foods, Patrick Brown i en erklæring. 

Impossible Burger debuterede i 2016 og blev udnævnt til den bedste plantebaserede burger af og modtog Food and Beverage (FABI) Award fra National Restaurant Association. 

Læs også