Bruser frem på klimadagsordenen: Pepsico klar med nye grønne ambitioner

I en ny udmelding gør Pepsi-fabrikanten klar til at fordoble virksomhedens klimamål for 2030. Samtidig afgiver firmaet et løfte om at være CO2-neutral i 2040.

Igennem den seneste tid har forbrugerbevægelser og samfundsdebatter kørt meget på de største klimasyndere og hvad, der kan gøres for at vende verdenssituationen og redde klimaet. 

I lyset af en eskalerende klimakrise har nogle af verdens største fødevarevirksomheder nu også valgt at træde ind i kampen. Heriblandt har Pepsico afsløret et ambitiøst nyt mål om at reducere kulstofemissionerne med mere end 40 procent inden 2030, hvilket er mere end en fordobling af det tidligere klimamål, virksomheden satte. Dette forventes at resultere i en reduktion på over 26 millioner tons drivhusgasemissioner - svarende til at fjerne over fem millioner biler fra vejene i et helt år.

- De alvorlige virkninger af klimaændringerne forværres, og vi skal fremskynde de hastende systemiske ændringer, der er nødvendige for at tackle dem, siger PepsiCos formand og administrerende direktør, Ramon Laguarta, i en pressemeddelelse. At flytte virksomhedens tidslinje er afgørende i betragtning af de alvorlige konsekvenser for at vente. 

- Der er simpelthen ingen anden mulighed end øjeblikkelig og aggressiv handling, tilføjer han.

Foruden den øgede reduktion inden 2030, har virksomheden også sat mål om at opnå netto-nul-emissioner inden 2040, 10 år tidligere end krævet i henhold til Paris-aftalen.

Reduktion i hele produktionslinje

PepsiCos strategi retter sig mod virksomhedens største muligheder for påvirkning, startende med landbruget der leverer råvarerne til virksomhedens produkter. 

I Illinois arbejder landmænd allerede med virksomheden for at bruge dækafgrøder for at forbedre jordens sundhed og begrænse behovet for gødning, hvilket reducerer drivhusgasemissioner og fanger kulstof i jorden. Gennem virksomhedens netværk af demonstrationsbedrifter i Mexico, Argentina, Brasilien, Indien og Vietnam har bæredygtighedsprogrammer øget kartoffeludbyttet, samtidig med at CO2-emissionerne sænkes. At bygge videre på programmer som disse har også fordelene ved bedre udbytte, nedsat skovrydning og øget produktivitet for landmændene.

Virksomhedens fremskridt omfatter også emballage, fabriksgulve og leveringskøretøjer. Fokusområder inkluderer reduktion af belastende plastik og at finde nye måder at bruge genbrugsplast i emballagen på. PepsiCo fokuserer også på nye teknologier med mindre skadeligt brændstof, solenergi, elektriske varevogne og meget mere. 

Pepsico har allerede søsat incitamenter til bæredygtige energi-alternativer rundt om i verden. Inden udgangen af 2021 vil 15 lande i PepsiCos direkte drift derfor fuldt ud kunne købe vedvarende elektricitet. Det betyder, at mere end 60 procent af alle virksomhedens direkte globale el-behov vil blive dækket gennem vedvarende kilder.

-    Klimahandling er kernen i vores forretning som en global fødevare- og drikkevareleder og fremmer vores positive rejse for at levere positive resultater for planeten og folket, afslutter Ramon Laguarta.

Læs også