Endnu mere online: Global fødevaremesse bliver også digital

Verdens førende økologiske fødevaremesse, BioFach, bliver i år corona-sikker i en digital udgave. Økologisk Landsforening og netværksorganisationen, Bio Aus Dänemark, har derfor skabt en unik virtuel messeplatform for 20 danske virksomheder, hvor de udstiller økologiske produkter og er klar til at interagere med udenlandske indkøbere.

Pandemien har for alvor sat skub i den digitale kreativitet. Det gælder også for de danske økologiske eksportvirksomheder, som i år deltager på verdens største økologiske fødevaremesse BioFach. I år finder messen sted digitalt fra onsdag den 17. februar til den. 19. februar 2021. Kreativiteten har udmøntet sig i en fælles virtuel messeplatform, der efterligner et fysisk messemiljø, og som er et supplement til BioFachs egen digitale platform.

- Vi har skabt en virtuel platform, der indeholder så mange af elementerne fra en fysisk messe som overhovedet muligt. Selvom corona sætter en stopper for messen, som vi kender den, skal den ikke stoppe os i at fortsætte med at gøre vores ypperste for at promovere danske virksomheder og skabe vækst for danske økologiske produkter i udlandet, som har en høj international troværdighed, siger Pernille Bundgård, der er markedschef for eksport i Økologisk Landsforening.

Platformen er designet som et interaktivt univers komplet med udstillingsrum for den enkelte virksomhed. Her kan indkøbere manøvrere sig rundt online mellem produkterne, bestille vareprøver, booke møder og chatte live med virksomhedens repræsentanter. Derudover kan de besøgende downloade informationsmateriale og videoer om det danske økologiske marked, gå på opdagelse i innovationsrummet og i det hele taget føle sig som en del af et fællesskab, når såkaldte avatars gør det virtuelle messerum levende.

I løbet af messen inviterer ØL og Bio Aus Dänemark til netværksmøder. Økologisk Landsforening holder et særligt VIP-møde mellem de danske udstillere og udenlandske detailkæder og grossister. Det er bl.a. tyske Alnatura og LFS Liebing, samt hollandske Made Natural og Islandske Innnes.

- Vores platform er et supplement til BioFach, men den er også en del af den udvikling, som økologien er så god til at gribe, når alt er i forandring. Måske var vi ikke kommet så hurtigt i gang med øget digitalisering, hvis ikke corona var kommet. Jeg er overbevist om, at vi i fremtiden kommer til at bevæge os både fysisk og digitalt i vores eksportfremstød for dansk økologi, siger Pernille Bundgård.

Læs også